ازریابی عملکرد آنتن‌های بزرگ با پهپاد به جای ماهواره

0 193

شرکت دانمارکی کوادست (QuadSAT) برای اولین بار از یک سامانه پهپادی برای ارزیابی عملکرد آنتن‌هایی ۱۳ و ۱۵ متری و انجام آزمایش‌های ردیابی آن‌ها استفاده کرد؛ امری که تاکنون فقط با بهره‌گیری از ماهواره‌ها صورت می‌گرفت. در این عملیات که با همکاری و تامین مالی آژانس فضایی اروپا (ESA) صورت پذیرفت، سامانه شرکت مذکور به نام کوادست یو‌ای‌اس (QuadSAT UAS) در کنار تیم‌هایی از ESA برای بررسی عملکرد آنتن‌های بزرگ در ایستگاه زمینی کیرونا (Kiruna) در سوئد به کار گرفته شد.

در همین رابطه بخوانید: پهپاد چگونه توسط ماهواره هدایت می‌شود؟

شرایط آزمایش

به گفته کوادست، این ارزیابی‌ها در باند X و قطبش دایره‌ای (Circular Polarization) در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از آنتن‌ها انجام گرفت. کوادست یو‌ای‌اس مجهز به یک محموله سفارشی است که با یک هواپیمای بدون سرنشین ادغام شده است. اسکن‌های تهیه‌شده ضمن نمایش کامل عملکرد آنتن‌ها، نشان دادند که هیچ تاثیری از بازتاب‌ها در منظره، آب یا ساختمان‌های اطراف در آن‌ها وجود ندارد.

drone satellite antenna

به طور معمول آزمایش بر روی آنتن‌های بزرگ امری چالش‌برانگیز و پیچیده است و تاکنون تنها با بهره‌گیری از ماهواره‌ها انجام می‌شد. این کار همچنین با سیگنال‌های ردیابی فرکانس رادیویی ثابت قابل انجام است که نیازمند ساخت یک سازه بزرگ بوده و اغلب اوقات استفاده از آن دشوار است؛ در عین حال امکان آزمایش‌های محدودی را نیز ارائه می‌دهد. اما استفاده از یک سامانه پهپادی برای این منظور امکان آزمایش‌های وسیع‌تر را فراهم می‌کند.

منبع spacewatch microwavejournal
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65492
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها