اسپیس‌ایکس ده‌ها ماهواره شامل ماهواره یک تنی آلمان را به فضا فرستاد

0 1,226

شرکت اسپیس‌ایکس ماهواره‌ای حدودا یک تنی را به همراه ده‌ها ماهواره کوچک به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا پرتاب کرد. این ماموریت موسوم به ترنسپورتر-۴ (Transporter-4) روز جمعه ۱آوریل (۱۲فروردین) ساعت ۱۶:۲۴ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام گرفت و طی آن ماهواره سنجشی اِن‌مپ (EnMAP) متعلق به مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) به عنوان محموله اصلی در ارتفاع ۶۵۰ کیلومتری زمین مستقر شد.

اِن‌مپ مجهز به حسگر فراطیفی بوده و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سطح زمین و چگونگی تغییر آن ارائه می‌دهد؛ داده‌هایی که در حفاظت از شرایط اقلیمی نقش مهمی ایفا خواهند کرد. این ماهواره با وزنی معادل ۹۳۶ کیلوگرم و عمر طراحی ۵ سال از باس اسمارت‌لئو (SmartLEO) بهره می‌برد. اِن‌مپ را شرکت‌های آلمانی کیسر ترد (Kayser-Threde) و OHB SE ساخته‌اند.

germany-satellite
نمای ماهواره آلمانی اِن‌مپ

سایر محموله‌های ماموریت ترنسپورتر-۴ شامل این ماهواره‌ها می‌شوند؛ ۵ ماهواره منظومه سنجشی نوست (ÑuSat) شرکت آرژانتینی ستلوجیک (Satellogic)، سومین ماهواره منظومه سنجشی GNOMES شرکت آمریکایی پلنتی‌کیو (PlanetiQ)، ۳ ماهواره منظومه سنجشی و پایش ترافیک هاوک (Hawk) شرکت آمریکایی هاوک‌آی ۳۶۰ (Hawkeye 360)، ماهواره مخابراتی لینک (Lynk) شرکت آمریکایی لینک گلوبال (Lynk Global)، ۴ ماهواره منظومه سنجشی و پایش ترافیک KSF شرکت لوکزامبورگی کلئوس اسپیس (Kleos Space)،‌ ماهواره‌های تحقیق و توسعه پلنت‌ست (PlantSat)، SUCHAI 2 و SUCHAI 3 آزمایشگاه کاوش‌های فضایی و سیاره‌ای (Space and Planetary Exploration Laboratory) شیلی.

در ماموریت مذکور همچنین این محموله‌ها در مدار زمین قرار گرفتند؛ ماهواره تحقیق و توسعه MP42 شرکت لیتوانیایی نانو اویونیکس (NanoAvionics)،‌ ماهواره تحقیق و توسعه آرکست (ARCSAT) موسسه تحقیقات دفاعی نروژ (Norwegian Defence Research Establishment)،‌ ماهواره مخابراتی اُمنی‌اسپیس لئو-۱ (Omnispace LEO-1) شرکت آمریکایی اُمنی‌اسپیس، ماهواره سنجشی پیکسل-۲ (Pixxel-2) شرکت هندی پیکسل،‌ ماهواره برو-۷ (BRO-7) منظومه سنجشی و پایش ترافیک شرکت فرانسوی آنسین‌لبز (UnseenLabs)، ماهواره تحقیق و توسعه آلفاکروکس (AlfaCrux) دانشگاه برازیلیا (University of Brasilia) برزیل، ماهواره تحقیق و توسعه BD-Sat متعلق به جمهوری چک،‌ ۱۲ ماهواره مخابراتی منظومه اسپیس‌بی (SpaceBEE) شرکت آمریکایی سوارم (Swarm Technologies) و در نهایت ماهواره ION-SCV 005 شرکت ایتالیایی دی-اوربیت (D-Orbit) که هدف از آن استقرار ماهوار‌ه‌های کوچک در مدار عنوان شده است.

ماهواره‌بر فالکون-۹

فالکون-۹ که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۴۶ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر شرکت اسپیس‌ایکس از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

فالکون-۹ یک ماهواره‌‌بر بازگشت‌پذیر است و در این عملیات نیز مرحله اول آن بازیابی شد. ماهواره‌برها تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد نداشتند. این ماهواره‌برها تنها یک بار می‌توانند محموله‌ای را به فضا بفرستند و پس از آن در حین بازگشت به زمین از بین می‌روند. از آنجایی‌ که هزینه توسعه ماهواره‌برها بسیار بالاست، بازگشت‌پذیری آن‌ها و فرود موفقیت‌آمیزشان پس از پرتاب که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌آورد، از اهمیت ‌به‌ سزایی برخوردار است.

شما علاقمندان به صنعت فضا و ماهواره می‌توانید اخبار هوافضا را روزانه از همین وبسایت دنبال کنید.

منبع rocketlaunch spacenews space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65332
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها