چگونه با خورشید ساعت را تعیین کنیم؟

0 526

آیا تاکنون تلاش کرده‌اید تا با استفاده از خورشید و ستارگان، ساعت را تعیین کنید؟ شما با نگاه کردن به خورشید یا یکی از ستارگانی که در آسمان شب می‌شناسید، می‌توانید با داشتن دو مقدار تاریخ و عرض از مبدا، به راحتی ساعت را به‌ دست آورید. در اینجا به نحوه تعیین زمان با استفاده از خورشید می‌پردازیم.

محسن منتظری، کارشناس نجوم، در رابطه با نحوه تعیین زمان از مکان خورشید می‌گوید: «برای تعیین زمان از روی خورشید، ابتدا باید بدانیم بین طلوع و غروب خورشید ۱۸۰ درجه فاصله وجود دارد که در ابتدای فصل بهار و پاییز کاملا دقیق است، اما در دیگر روزها دچار اختلاف می‌شود. در تعیین زمان باید زمان اعتدالین (Equinox) را شاخص قرار دهیم و میزان اختلاف تاریخ با آن روز را محاسبه کنیم.»

گفتنی است که هر ماه اختلاف معادل ۳۰ درجه یا دو ساعت است؛ اکنون اگر ما ساعت طلوع را بدانیم و زاویه کنونی خورشید را به‌دست آوریم، به راحتی می‌توانیم ساعت را محاسبه کنیم.

تعیین-زمان-خورشید

مثال تعیین ساعت با استفاده از خورشید

به عنوان مثال اگر در حال حاضر خورشید در زاویه ۴۵ درجه‌ای قرار گرفته باشد و امروز را اول دی در نظر بگیریم، در نتیجه تا اول فروردین یا همان اعتدال بهاری، سه ماه مانده است و برابر با ۹۰ درجه می‌شود. اکنون ۹۰ درجه اختلاف را با ۴۵ درجه موقعیت خورشید جمع می‌کنیم و از آنجا که هر دو ساعت معادل ۳۰ درجه است، عدد به‌دست آمده را تقسیم بر ۱۵ (معادل یک ساعت) می‌‎کنیم که عدد حاصل ۹ است. حال، کافی است این عدد را به ساعت طلوع خورشید اضافه کنیم تا زمان کنونی را به‌دست آوریم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله جالب محاسبه فاصله ستاره‌ها با زمین را نیز بخوانید.

منبع imna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65228
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها