رکورد اقامت در فضا در میان فضانوردان آمریکایی شکسته شد

0 150

مارک ونده هی (Mark Vande Heiفضانورد ناسا، با شکستن رکورد طولانی‌ترین حضور یک آمریکایی در ماموریت فضایی، از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت. وی برای مدت ۳۵۵ روز در ایستگاه فضایی حضور داشت؛ رکورد قبلی مربوط به دیگر فضانورد آژانس فضایی آمریکا به نام اسکات کلی (Scott Kelly) در سال ۲۰۱۶ می‌شد که تنها ۱۵ روز کمتر در ایستگاه مانده بود.

ونده هی همراه با پیوتر دوبروف (Pyotr Dubrov) و آنتون شکاپلروف (Anton Shkaplerov)، فضانوردان روسی، توسط فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) به زمین بازگشتند. این ۳ فضانورد روز چهارشنبه حدود ۴ ساعت پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی در منطقه‌ای دور‌افتاده در ژزقازغان (Zhezqazghan)، شهری در قزاقستان، فرود آمدند.

زمانی که ونده هی در آوریل۲۰۲۱ به فضا رفت، انتظار داشت که برای مدت ۶ ماه در فضا باشد. این مدت،‌ زمانی معمول برای حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی است، اما تغییرات در فرآیند تعویض خدمه موجب شد او و دوبروف به مدت حدود یک سال در ایستگاه باقی بمانند.

american-astronaut
مارک ونده هی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا متعلق به کیست؟

پیش از این والری پولیاکوف (Valeri Polyakov)، فضانورد روس، رکورد ۴۳۷ روز حضور در فضا در ایستگاه فضایی میر (Mir) را در میانه دهه ۱۹۹۰ به نام خود ثبت کرده بود که طولانی‌ترین اقامت در فضا در میان تمام فضانوردان جهان تاکنون محسوب می‌شود.

شما علاقمندان به حوزه فضا و نجوم می‌توانید اخبار فضایی را روزانه از این وبسایت بخوانید.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65273
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها