ثبت تصویری دقیق از خورشید+عکس

0 921

مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا، ۲۶مارس (۶فروردین) با گذر از حدود یک‌ سوم فاصله‌ خورشید و زمین، نزدیک‌ترین فاصله‌ خود را به خورشید ثبت کرد و از آن عکس گرفت. برای زوم کردن روی تصویر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

در همین رابطه بخوانید: خورشید برای اولین بار توسط یک کاوشگر لمس شد

sun-solar-orbiter-nasa
تصویر دقیق سولار اوربیتر از خورشید

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) ناسا حتی از این هم به خورشید نزدیک‌تر می‌شود، اما در فاصله‌ چند میلیون کیلومتری از سطح خورشید، با محیطی روبه‌رو می‌شود که به علت دمای زیاد نمی‌تواند دوربین خود را به سمت خورشید نشانه بگیرد. بنابراین عنوان بهترین عکاس خورشید، به مدارگرد خورشیدی تعلق دارد!

خورشید فضاپیما
مقایسه فاصله فضاپیمای پارکر و مدارگرد خورشیدی از خورشید

از زمان پرتاب مدارگرد خورشیدی در فوریه‌۲۰۲۰ تیم‌های کنترل زمینی، به‌ تدریج مدار فضاپیما را به‌ دور خورشید کوچک‌تر می‌کنند. ده ابزار مدارگرد خورشیدی از گذر نزدیک اخیر برای ثبت مجموعه‌ تازه‌ای از تصاویر دقیق از جو خورشید، اندازه‌گیری میدان مغناطیسی آن و همچنین بادهای خورشیدی ساطع‌شده توسط ستاره هنگام برخورد با فضاپیما استفاده کردند.

تصاویر گرفته‌شده در نخستین نزدیک شدن مدارگرد خورشیدی به خورشید در ژوئن۲۰۲۰، شراره‌های مینیاتوری خورشید (Campfire) را نشان داد که پیش از این هرگز دیده نشده بود.

دوره فعالیت جدید خورشید

دیوید برگمانز (David Berghmans)، از رصدخانه‌ سلطنتی بلژیک (Royal Observatory of Belgium)، با تاکید بر اینکه خورشید اکنون در دوره‌ تازه‌ چرخه‌ ۱۱ ساله‌ فعالیت خود انرژی بسیار بیشتری نسبت به حالت ظاهری دارد، افزود: «خورشید ممکن است در نگاه اول آرام به‌ نظر برسد، اما وقتی به جزئیات نگاه می‌کنیم می‌توانیم آن شراره‌های مینیاتوری را در همه جا ببینیم.»

بنابراین نسبت به عکس‌های قبلی، خورشید اکنون بیدار شده و فعالیت‌های آن افزایش یافته است که نوید یک منظره‌ پویاتر را در داده‌های جدید می‌دهد.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65177
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها