اتصال تلفن‌های همراه معمولی به اینترنت ماهواره‌ای امکان‌پذیر می‌شود

3 3,028

شرکت آمریکایی ای‌اس‌تی اسپیس‌موبایل (AST SpaceMobile) قصد دارد اولین منظومه ماهواره‌ای با پوشش جهانی را برای اتصال تلفن‌های همراه معمولی به اینترنت ماهواره‌ای توسعه دهد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند تنها با استفاده از تلفن همراه خود و بدون استفاده از هیچ‌گونه تجهیزات دیگری به اینترنت ماهواره‌ای این شرکت متصل شوند. مطابق اعلام ای‌اس‌تی اسپیس‌موبایل، خدمات اینترنت شرکت مذکور از سرعتی بالا برخودار بوده و به صورتی مقرون به صرفه ارائه خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: نحوه نصب تجهیزات اینترنت استارلینک را ببینید+فیلم

این منظومه بلوبرد (BlueBird) نام دارد و قرار است اولین ماهواره آن با نام بلوواکر-۳ (BlueWalker-3 به اختصار BW3) برای آزمایش فناوری‌های مربوطه طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. بلوواکر-۳ با وزنی در حدود ۱.۵ تن آنتنی به قطر ۱۰ متر را در مدار لئو مستقر می‌کند؛ البته ابعاد ماهواره‌های اصلی منظومه بلوبرد بزرگتر از بلوواکر-۳ خواهند بود. ماهواره‌های بلوبرد در حقیقت مانند برج‌های سلولی (Cell Towers) مستقر در فضا عمل می‌کنند تا اتصال پهن باند 4G و احتمالا 5G را مستقیما به تلفن‌های همراه ارائه دهند.

ماهواره اینترنتی اینترنت ماهواره‌ای
نمای ماهواره بلوواکر-۳

برقراری ارتباط این ماهواره‌ها با تلفن‌های همراه از طریق فرکانس‌های استاندارد پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه موسوم به 3GPP انجام می‌شود. چندین شرکت از سراسر دنیا در پروژه ای‌اس‌تی اسپیس‌موبایل مشارکت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت بریتانیایی ودافون (Vodafone)، شرکت ژاپنی راکوتن موبایل (Rakuten Mobile) و شرکت آمریکایی امریکن تَوِر (American Tower) اشاره کرد.

زمان‌بندی پرتاب ماهواره‌های بلوبرد

به گفته اسکات ویسنیوسکی (Scott Wisniewski)، از مسئولان ای‌اس‌تی اسپیس‌موبایل، این شرکت می‌تواند ارائه خدمات اولیه را پس از پرتاب ۲۰ ماهواره آغاز کند؛ ماهواره‌هایی که مطابق پیش‌بینی‌ها تا پیش از پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در مدار مستقر می‌شوند. وی می‌گوید: «انتظار می‌رود با تزریق ۱۱۰ ماهواره به مدار، پوشش کامل جهانی به دست آید. پس از تکمیل فاز اول، پرتاب ۹۰ ماهواره دیگر در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.» بنابر اظهارات ویسنیوسکی، شرکت مذکور ماهانه حداکثر ۶ ماهواره بلوبرد را توسعه می‌دهد.

ای‌اس‌تی اسپیس‌موبایل به تازگی توافقی را برای پرتاب بلوواکر-۳ و چند عملیات پرتاب ماهواره‌های بلوبرد با شرکت اسپیس‌ایکس به انجام رسانده است. این شرکت پیش‌تر قصد داشت بلوواکر-۳ را به وسیله ماهواره‌بر روسی سایوز (Soyuz) به فضا بفرستد که به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه، قرارداد جدیدی با اسپیس‌ایکس منعقد کرد.

منبع teslarati space.skyrocket spacedaily arstechnica spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64965
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خضری
خضری
2 سال قبل

اینم یه هفت تیر کش دیگه رو در روی طرح صیانتشون

نیما
نیما
2 سال قبل

عالیه اگه بشه
تا حالا اتصال ماهواره به موبایل داشتیم؟