ناسا نمونه پنجاه ساله ماه را بررسی می‌کند

0 108

محققان ناسا سنگ ANGSA73001 را که اعضای خدمه ماموریت آپولو-۱۷ (Apollo-17) در سال ۱۳۵۱ از دره ثور-لیترو (Taurus-Littrow) ماه به زمین آوردند، برای درک بهتر ماه و آمادگی بیشتر جهت انجام ماموریت آرتمیس (Artemis) مطالعه می‌کنند. ناسا طی این ماموریت قصد دارد انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

در همین رابطه بخوانید: نام خود را با ماموریت ناسا به ماه بفرستید+لینک ثبت‌نام

یکی از اهداف ماموریت آرتمیس جمع‌آوری نمونه‌های سنگی قطب جنوب ماه است. حالا تیم تحقیقاتی در نظر دارد تا با مطالعه این سنگ، ابزار بهتری برای جمع‌آوری و حمل نمونه‌های ماه و همچنین روش‌های بهینه به منظور بررسی و نگهداری آن‌ها جهت تحقیقات آینده به دست آورد.

آپولو آرتمیس

حدود ده سال پیش، محققان دانشگاه نیومکزیکو (University of New Mexico) آمریکا پروژه بررسی این سنگ‌ها را ارائه و در سه سال گذشته تلاش کردند تا ابزار خاص بررسی این مواد را توسعه دهند. محققان ناسا از بهمن‌ امسال مراحل باز کردن محفظه خلا این نمونه را آغاز کردند. آن‌ها اکنون با سوراخ کردن لوله، محتویات گازی درون آن را جمع‌آوری می‌کنند و سپس تیم تحقیقاتی با باز کردن لوله به مطالعه سنگ‌های ماه می‌پردازند.

فضانوردان طی ماموریت مذکور چهار لوله را با سنگ‌های ماه پر نموده و دو لوله را قبل از اینکه به زمین آورده شود، پلمپ کردند. لوله‌های پلمپ‌شده تاکنون در محفظه خلا کنترل‌شده‌ای نگهداری می‌شدند و حالا یکی از آن‌ها باز شده است. اکنون محققان روی مطالعه این نمونه پلمپ‌شده تمرکز کرده‌اند تا ضمن بررسی بخارهای موجود در آن، درباره گازهای نواحی استوایی ماه اطلاعات بیشتری به دست آورند.

منبع digiato nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64970
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها