احتمال قرار گیری ماهواره‌های چینی در مدار با وجود اشکال در پرتاب

0 581

دو ماهواره سنجش از دور چینی که در یک مدار ارتفاع پایین قرار داده شده بودند احتمالا به دلیل مشکلی در پرتاب، اکنون در حال افزایش ارتفاع هستند و ممکن است نهایتا بتوانند با موفقیت ماموریت خود را به انجام برسانند.
ماهواره های سوپرویو-۱ (SuperView-1) در روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶ به وسیله یک موشک LongMarch 2D از مرکز «تای یوان» چین به فضا پرتاب شدند. با اینکه رسانه های چینی پرتاب را موفقیت آمیز خواندند، ولی این دو ماهواره به جای مدار برنامه ریزی شده دایروی خورشید آهنگ (Sun-Synchronus) در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری، در یک مدار بیضوی بین ۲۱۴ تا ۵۲۴ کیلومتری مستقر شدند.
از زمان پرتاب تاکنون، این دو ماهواره به تدریج در حال افزایش ارتفاع هستند. اطلاعات مداری دریافتی از مرکز مشترک عملیات های فضایی نیروی هوایی امریکا نشانگر این است که در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ یکی از این دو ماهواره در مدار ۳۵۲ و ۵۲۶ کیلومتری، و ماهواره دوم در مدار ۳۶۹ و ۵۲۶ کیلومتر قرار داشته است.

انجام چنین مانورهایی برای ماهواره های دارای سیستم پیشران امکان پذیر است ولی موجب کاهش طول عمر آنها خواهد شد. محموله ثانویه که همراه با این دو ماهواره به فضا پرتاب شد یک ماهواره کوچک دانشجویی به نام BY70-1 بود که هم اکنون در مدار ۲۱۴ و ۵۱۸ کیلومتری قرار دارد که نشان دهنده عدم وجود سیستم پیشرانش در این ماهواره برای اصلاح مدار می باشد.
مسئولین دولتی چین و شرکت Siwei Star Co. Ltd. که صاحب ماهواره‌های سوپرویو است تاکنون در مورد اشکال در پرتاب اظهار نظر نکرده اند. ولی مشاهده گران خارجی ملاحظه کردند که زمان بندی برخی از مراحل پرتاب، شامل جدایش مرحله دوم راکت از مرحله اول آن و خاموش شدن موتور مرحله دوم چند ثانیه دیرتر از زمان برنامه ریزی شده صورت گرفت.
دو ماهواره سوپرویو اولین ماهواره های تجاری تصویربرداری از زمین با کیفیت بالا هستند. هر یک از این ماهواره ها ۵۶۰ کیلوگرم وزن داشته و توانایی ثبت تصاویری را دقت نیم متر در هر پیکسل را دارا می باشند. قرار است دو ماهواره مشابه دیگر در سال ۲۰۱۷ با فاصله ۹۰ درجه از یکدیگر به مدار این دو ماهواره اضافه شوند.
شرکت Siwei Star قصد دارد در نهایت منظومه ای از ۱۶ ماهواره را در مدار قرار دهد. این منظومه شامل ۴ ماهواره با دقت بالا و ۴ ماهواره دارای رادار روزنه مصنوعی (SAR) و تعدادی ماهواره با قابلیت تصویربرداری فراطیفی و ویدیویی خواهد بود. به گفته شرکت، این منظومه در سال ۲۰۲۲ کامل خواهد شد.

منبع مرکز ملی فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=648
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها