آیا ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند بدون همکاری روسیه در مدار باقی بماند؟

0 464

بعد از صدور دستور حمله به اوکراین به وسیله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، رئیس آژانس فضایی این کشور موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) نیز اعلام کرد اگر آمریکا ارتباطات فضایی خود را با روسکاسموس قطع کند، ممکن است ایستگاه فضایی بین‌المللی سقوط کند. دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، مدیر آژانس فضایی روسیه، در مورد تبعات تحریم‌های فضایی آمریکا و ناتو (NATO) می‌گوید: «اگر همکاری خود را با ما قطع کنید، چه کسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را از تغییرات مداری کنترل‌نشده نجات می‌دهد تا روی ایالات متحده یا اروپا سقوط نکند؟»

اما سوال اینجاست که تهدید روسیه تا چه حد امکان‌پذیر است؟

ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع حدودا ۴۲۰ کیلومتری از سطح زمین، با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت به دور کره خاکی می‌چرخد. با برخورد ذر‌ه‌های کوچک موجود در آن ناحیه به سطح ایستگاه، سرعت و در نتیجه ارتفاع آن کاهش یافته و به جو زمین نزدیک می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی فضاپیمای روسی پروگرس ام‌اس-۱۹ (Progress MS-19) روی ایستگاه فضایی نصب شده است تا مدار آن را در لحظه اصلاح کند. طبق گفته‌های راگوزین، اگر این فضاپیما از کار بیفتد این احتمال وجود دارد که ایستگاه فضایی با بیش از ۵۰۰ تن جرم روی آمریکا، اروپا، چین یا هند سقوط کند.

اسپیس‌ایکس، نجات‌دهنده ایستگاه فضایی بین‌المللی

البته این فضاپیمای روسی تنها راه نجات ایستگاه فضایی از سقوط روی زمین نیست. در گذشته ماژول‌هایی مثل شاتل‌های فضایی ناسا که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بودند، این مانورهای اصلاحی را انجام می‌دادند. حالا با از کار افتادن پروگرس، فضانوردان می‌توانند از حامل‌های تجاری مثل دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) استفاده کنند تا این ایستگاه را در مدار خود نگه دارند. ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، نیز پس از تهدیدهای روسیه در پاسخی کوتاه به رئیس آژانس فضایی این کشور، اسپیس‌ایکس را نجات‌دهنده ایستگاه فضایی دانست.

با همه این‌ها ناسا اعلام کرده است روابط فضایی بین آمریکا و روسیه بدون تغییر باقی خواهد ماند و تا زمانی که روسیه برنامه جدیدی برای همکاری خود با ناسا یا سازمان‌های فضایی دیگر نداشته باشد، ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد یافت.

منبع digiato digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64651
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها