اولین تصویر مرئی فضاپیمای ناسا از زهره را ببینید

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) ناسا برای نخستین بار تصاویری در طیف نور مرئی از سمت شب سیاره‌ زهره ثبت کرد. سیاره زهره اتمسفر غلیظی از بخار سولفوریک اسید دارد که سطح سیاره را در نور مرئی نشان نمی‌دهد، اما پارکر توانست با ابزار «تصویربردار میدان باز» (WISPR) خود تصویری در طول موج فروسرخ و مرئی از سطح آن ثبت کند.

در همین رابطه بخوانید: خورشید برای اولین بار توسط یک کاوشگر لمس شد!

این ابزار سمتی از زهره را که پشت به خورشید است تصویربرداری کرد و توانست برخی نواحی مثل دشت‌ها و فلات‌های آن را مشاهده و درخشش مولکول‌های اکسیژن اتمسفر آن را ثبت کند. داده‌های جدید با نقشه‌ای که فضاپیمای ماژلان (Magellan) ناسا در دهه ۱۹۹۰ میلادی از زهره تهیه کرد، همخوانی دارد. از آنجا که نواحی مرتفع زهره حدود ۳۰ درجه از سایر مناطق خنک‌تر است، این مناطق تاریک‌تر از عوارض کم‌ارتفاع‌تر ثبت شده‌اند.

سیاره زهره ناسا
تصویر ماموریت ماژلان از زهره

حالا محققان می‌توانند این داده‌های جدید را با داده‌های قبلی در طول موج‌های متفاوت ترکیب کرده تا مواد معدنی زهره را بهتر مطالعه کنند. ماموریت‌های آینده طیف‌های دیگری از زهره را به ثبت می‌رسانند تا گستره وسیع‌تری از داده‌ها را جمع‌آوری کنند. برایان وود (Brian Wood)، فیزیکدان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا (NRL)، می‌گوید: «سطح زهره حتی در سمت شب حدود ۸۶۰ درجه و به اندازه‌ای داغ است که مانند یک قطعه آهن گداخته به شدت می‌درخشد.»

پارکر که در سال ۲۰۱۸ به منظور مطالعه تاج خورشیدی به فضا پرتاب شد، متشکل از چهار ابزار علمی به‌ همراه تجهیزاتی برای تحلیل میدان‌های مغناطیسی، پلاسما، ذرات با انرژی بالا و همچنین ابزاری برای عکاسی با وضوح بالاست. این کاوشگر ۱.۵ میلیارد دلاری قرار است با بررسی محیط‌های مذکور نه‌ تنها درک ما را از مرکز منظومه شمسی بهبود بخشد، بلکه دید ما نسبت به کل ستاره‌های جهان هستی را تغییر دهد.

منبع digiato digikala espash