مریخ‌نورد استقامت ناسا رکورد پیمایش فضایی را شکست

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا روز ۴فوریه (۱۵بهمن) با پیمودن بیش از ۲۴۵ متر روی سطح مریخ در یک روز خورشیدی، رکورد طولانی‌ترین پیمایش را در سیاره سرخ شکست. پیش از این مریخ‌‌نورد فرصت (Opportunity) ناسا توانسته بود با طی مسافت ۲۲۸ متری در یک روز در سال ۲۰۰۵ طولانی‌ترین رکورد پیمایش فضایی را ثبت کند. یک روز خورشیدی در مریخ، حدود ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از یک روز در زمین است.

در همین رابطه بخوانید: جزئیات سه بعدی مریخ‌نورد استقامت ناسا را تماشا کنید!

مریخ‌نورد استقامت در ثبت این رکورد فضایی از سامانه‌های پیچیده جهت‌یابی خودکار استفاده کرده است. این سامانه مریخ‌نورد را قادر می‌سازد تا با تصویربرداری از محیط و ثبت نقشه‌های سه‌بعدی و بررسی آن‌ها، از موانعی مانند سنگ‌های بزرگ، تکه‌های شن و ماسه‌های روان عبور کند. مسیریابی دستی برای استقامت آن را به پیمایش مسافت ۲۰۰ متر در روز محدود می‌کند، اما مریخ‌نورد مذکور با استفاده از مسیریابی خودکار می‌تواند تا ۱۲۰ متر را نیز در هر ساعت طی کند.

استقامت در ژوئیه۲۰۲۰ پرتاب شد و در فوریه۲۰۲۱ در دهانه جزرو (jezero) مریخ فرود آمد. جزرو به این دلیل به‌ عنوان منطقه فرود انتخاب شد که گمان می‌رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است. وظیفه اصلی استقامت جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و نگه‌داری آن‌هاست تا توسط دو ماموریت‌‌ بعدی که قرار است سال ۲۰۲۶ صورت گیرند به زمین منتقل شوند. برنامه انتقال نمونه‌ها از مریخ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) پیگیری می‌شود و مطابق پیش‌بینی‌ها این دو سازمان برای این منظور مجموعا حدود ۷ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.

این ماموریت ناسا به‌ منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرآیندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مریخ‌نورد مذکور یک بالگرد مریخی نیز به نام نبوغ (Ingenuity) به همراه دارد که تاکنون ۱۹ پرواز موفقیت‌آمیز داشته است.

منبع digiato espash wikipedia isna