نقش پررنگ فناوری‌های فضایی در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین

0 243

شاید برای کمتر کسی باورپذیر باشد که فناوری به‌کار رفته در سنگین‌ترین حامل فضایی چین یعنی لانگ مارچ-۵ (Long March-5) سر از پیست‌های اسکی درآورده و در کلاه ایمنی ورزشکاران استفاده شود. گروهی از محققان دانشگاه دالیان (Dalian University) چین، با الهام از سازه و مواد سبک و مقاوم صفحات منحنی حامل فضایی سنگین این کشور، یک نوع کلاه ایمنی با قابلیت جذب بالای ضربه در برخوردها را طراحی و در خلال تمرینات آمادگی برای المپیک زمستانی پکن آزمایش کردند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد عملکرد ایمنی آن به میزان ۲۰ درصد از استانداردهای اروپایی بالاتر بوده و موجب کاهش جراحت‌های سر ورزشکاران حین تمرین شده است. 

در همین رابطه بخوانید: هوش مصنوعی چه کاربردی در اکتشاف‌های فضایی دارد؟

همچنین مهندسان شرکت علوم فضایی و فناوری چین (CASC) که پیمانکار اصلی برنامه فضایی چین هستند، وظیفه طراحی و توسعه ۱۱ بخش اصلی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را برعهده داشتند. این بخش‌ها شامل طراحی و ساخت صحنه اجرا، نمایشگر زمینی، مکعب یخ (Ice Cube)، یخ‌شار (Ice Fall)، پایش (Monitoring) پشت صحنه، ارتباطات و برخی سامانه‌های دیگر می‌شوند.

بدنه اصلی مکعب یخ ۴۰۰ متری، ۱۸۰ تن وزن داشت و باید در طول مراسم بالا می‌رفت. متخصصان موسسه ماشین‌های مهندسی ویژه پکن (Beijing Institute of Special Engineering Machinery) چین، یک قاب تاشوی چند لایه ایجاد کردند که می‌توانست این مکعب بزرگ را تنها در ۴۳ ثانیه بلند کند.

المپیک زمستانی چین

سازه مهندسین موسسه کنترل خودکار هوافضای پکن (Beijing Aerospace Automatic Control Institute)، بزرگ‌ترین صفحه نمایش جهان بود که مساحتی بیش از ۱۰ هزار متر مربع را پوشش می‌داد. آن‌ها از فناوری‌های اینترنت صنعتی، از زیرمجموعه‌های اینترنت اشیا، برای اتصال بیش از ۴۰ هزار صفحه نمایش و نظارت بر آن‌ها استفاده کردند. برای هر یک از صفحه‌های نمایشگر، یک سازوکار پشتیبان نیز تعبیه شد که در مواقع لازم و بدون جلب توجه بیننده، جایگزین مورد از کار افتاده شود.

گروه دیگری از مهندسان این موسسه یک شبکه ارتباطی پیچیده را برای مراسم افتتاحیه ایجاد کردند که شامل حدود ۹۰ کوله‌پشتی انتقال سیگنال (Transmission Backpacks)، ۷۰۰ دستگاه تلفن بی‌سیم، ۷ هزار هدست و اتصال ارتباط بیش از ۳ هزار پرسنل در شب بود.

المپیک زمستانی چین

مشعل‌های حمل‌شده توسط ورزشکاران چینی را نیز محققان موسسه پیشرانش هوافضای پکن (Beijing Aerospace Propulsion Institute) ساخته‌اند. مشعل‌ها می‌توانند در میان وزش باد با سرعت ۲۸ متر در ثانیه بسوزند و در هنگام باران شدید یا در دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد خاموش نشوند.

بازی‌های المپیک زمستانی، بازی‌های ورزشی روی یخ و برف است که هر چهار سال یک بار در فصل زمستان تحت نظارت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برگزار می‌شود.

منبع isna didebanefanavari wikipedia telegram
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64257
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها