دانشمندان شواهدی از ذرات ایکس در بیگ بنگ کشف کردند

1 614

سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (CERN) در سوئیس شواهدی از ذرات ایکس از تولد کیهان پیدا کرده است که رمزگشایی از ساختار آن‌ها تصویر بهتری از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) ارائه می‌کند. طی کاهش دما پس از بیگ بنگ، با واپاشی ذرات بنیادی مانند کوارک‌ها و گلوئون‌ها، بخش کوچکی از آن‌ها به‌ طور تصادفی باهم برخورد کرده‌ و ذرات ایکس را تشکیل داده‌اند که دوام زیادی ندارند. ذرات ایکس بسیار نادر هستند، اما فیزیکدانان گمان می‌کنند که آن‌ها در شتاب‌دهنده‌های ذرات از طریق فرآیندی به نام ادغام کوارک ظاهر می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید: آیا می‌دانید بزرگ‌ترین انفجار عالم هستی پس از بیگ بنگ کدام است؟

هنگامی که برخوردهای پرانرژی درون شتاب‌دهنده منجر به ایجاد جرقه‌هایی از پلاسما می‌شوند، ممکن است بتوان شرایط آشفته لحظه‌های اولیه عالم را شبیه‌سازی کرد. اکنون فیزیکدانان موسسه فناوری ماساچوست (MIT سرواژه Massachusetts Institute of Technology) آمریکا کشف کرده‌اند که ذرات ایکس می‌توانند در برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC)، شتاب‌دهنده ذره‌ای و برخورددهنده مستقر در CERN، تولید شوند.

این کشف از طریق روش‌های «یادگیری ماشین» انجام شد که فیزیکدانان را قادر ساخت تا بیش از ۱۳ میلیارد برخورد یون سنگین را تجزیه‌وتحلیل کنند. «یادگیری ماشین» مطالعه‌ علمی الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری مورد استفاده‌ سامانه‌های رایانه‌ای است که به‌‌ جای به‌ کار بردن دستورالعمل‌های واضح، از الگوها و استنباط برای انجام وظایف استفاده می‌کنند. برخوردهای مذکور ده‌ها هزار ذره باردار را ایجاد کرده بودند و محققان با بررسی این ترکیب فوق متراکم و پرانرژی، تقریبا ۱۰۰ ذره ایکس را شناسایی کردند. این اولین باری است که دانشمندان با موفقیت ذرات ایکس را در یک پلاسمای کوارک-گلوئون شناسایی می‌کنند.

ین-جی لی (Yen-Jie Lee)، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم با بررسی دقیق‌تر این پلاسما، ساختار درونی ذره ایکس را شناسایی کنیم. بدین ترتیب دید ما درباره کیهان بسیار تغییر خواهد کرد.»

منبع digiato isna wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63997
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
2 سال قبل

آره اینجوریه ،،، بعد ما دنبال چی هستیم ،،، دنبال کلاس پنجمی هاییم