چین از ماهواره‌های کوانتومی برای جلوگیری از نفوذ به شبکه برق استفاده می‌کند

چین قصد دارد از فناوری ماهواره‌های کوانتومی برای حفاظت از شبکه برق خود در برابر هرگونه نفوذ استفاده کند. این کشور که پیش‌تر نخستین ماهواره کوانتومی خود را به فضا پرتاب کرده، آزمایش انتقال رمز کاملا امن را برای ارسال پیام‌ میان ایستگاه‌های زمینی با موفقیت به‌انجام رسانده است. به‌گفته مسئولان زیرساخت شبکه برق چین، برای حفاظت از شبکه برق این کشور به توسعه یک کابل نوری با طول حدودا ۲ هزار کیلومتر جهت ارتباطات کوانتومی نیاز است که بسیار پرهزینه خواهد بود؛ ازاین‌رو آن‌ها به فناوری ماهواره روی آوردند.

ارتباطات کوانتومی، برخلاف رمزگذاری‌های رایج، غیرقابل هک تلقی می‌شود و بنابراین انتقال اطلاعات امن برای بانک‌ها، شبکه‌های برق و سایر صنایع را فراهم می‌کند. ماهواره کوانتومی چین با نام میسیوس (Micius) یک ماهواره‌ علمی با وزنی بالغ‌بر ۶۰۰ کیلوگرم است. دانشمندان چینی با پرتاب این ماهواره در سال ۲۰۱۶ به اولین کسانی بدل شدند که ارتباط کوانتومی را بین ماهواره و ایستگاه زمینی برقرار کردند و بدین ترتیب نخستین گام را برای ساخت یک شبکه‌ی مخابراتی جهانی غیرقابل هک برداشتند.

در همین رابطه بخوانید: ماهواره کوانتومی چین رمز غیرقابل هک به ایستگاه زمینی ارسال کرد

این ماهواره در اصل یک گیرنده عکس حساس به نور است که حالات کوانتومی تک تک فوتون‌ها را از روی زمین هم تشخیص می‌دهد. اپراتور و سازنده میسیوس که به‌منظور انجام آزمایش‌های کوانتومی مانند درهم‌تنیدگی، رمزنگاری و تله‌پورت (دورنوردی) به فضا پرتاب شده، آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Science) است.

منبع eurasiantimes