تصویر نیمه‌ تاریک سیاره پلوتو منتشر شد

0 169

ناسا تصویری از نیمه تاریک سیارک پلوتو را که با نام پلوتون نیز شناخته می‌شود، ۶ سال پس از عکس‌برداری از آن توسط فضاپیمای نیو هورایزنس (New Horizons) منتشر کرد که محققان آن را با استفاده از ۳۶۰ عکس ثبت‌شده توسط فضاپیمای مذکور ایجاد کرده‌اند. این تصویر در ژوئیه۲۰۱۵ زمانی‌که سیاره پلوتو ۳ میلیارد مایل از زمین فاصله داشت، به‌ثبت رسیده و منطقه‌ای از این سیاره کوتوله را نشان می‌دهد که مستقیما توسط نور خورشید روشن نشده است.

تصویر یادشده شامل نوری است که از بزرگترین قمر سیاره پلوتو یعنی شارون (Charon) منعکس می‌شود. این تصویر منطقه‌ای بزرگ و نورانی را در میان قطب جنوب و خط استوای پلوتو نشان می‌دهد که می‌تواند بقایای یخ نیتروژن یا متان باشد. همچنین میزان نوری که از قمر شارون به پلوتو می‌رسد، تقریبا مشابه میزانی است که ماه به زمین می‌تابد.

مشخصات پلوتو

پلوتو نهمین سیاره کوتوله کشف شده در سال ۱۹۳۰ تا ۲۰۰۶ واقع در کمربند کویپر منظومه شمسی است که ۲۴۸ سال زمینی طول می‌کشد تا به دور خورشید بچرخد، بنابراین فصل‌های آن برای دهه‌ها باقی می‌مانند. این سیاره جوی رقیق از نیتروژن، متان و مونوکسید کربن دارد و در طول تابستان، یخ‌های نیتروژن و متان در جنوب آن به‌طور مستقیم از حالت جامد به حالت بخار در می‌آیند.

فضاپیمای نیو هورایزنس

نیمه‌ تاریک سیاره پلوتو

نیو هورایزنس نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرده و به مطالعه درباره این سیاره کوتوله و پنج قمر تاکنون شناخته‌شده آن، به‌‌ویژه شارون، پرداخته است. منبع انرژی این فضاپیما که یک ژنراتور هسته‌ای حرارتی است، آن را تا اواخر دهه آینده میلادی عملیاتی نگه می‌دارد و انتظار می‌رود تا آن زمان فاصله نیو هورایزنس با زمین نسبت به رقم فعلی که ۷.۵ میلیارد کیلومتر است، دو برابر شود.

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62089
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها