رکوردشکنی تازه فضاپیمای ناسا در فاصله گرفتن از زمین

فضاپیمای نیو هورایزنس (New Horizons) ناسا که در ۱۴جولای۲۰۱۵ با عبور از کنار سیاره پلوتو از منظومه شمسی خارج شده بود، فاصله خود از زمین را به ۷.۵ میلیارد کیلومتر افزایش داده است و به‌زودی رکورد تازه‌ای را در زمینه فاصله گرفتن از کره خاکی ثبت می‌کند. این فاصله به‌حدی زیاد است که انتقال هر یک از دستورات ناسا از زمین به آن با سرعت نور در حدود هفت ساعت طول می‌کشد و تابه‌حال تعداد بسیار محدودی از فضاپیماهای ساخت بشر توانسته‌اند با موفقیت به چنین فاصله‌ای از زمین برسند.

ماموریت نیو هورایزنس در ۱۹ژانویه۲۰۰۶ با هدف کمک به درک جهان خارج از منظومه شمسی پرتاب شد و در ۱ژانویه۲۰۱۹ از کنار سیارکی به عرض ۳۶ کیلومتر به‌نام آروکوت (Arrokoth) گذر کرد. آروکوت یک صخره یخ‌زده محسوب می‌شود که در کمربند کویپر (Kuiper Belt) بعد از منظومه شمسی واقع شده است. این کمربند متشکل از اجرام دنباله‌دار متعددی است که ابعاد متفاوتی دارند.

نیو هورایزنس نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرده و به مطالعه درباره این سیاره کوتوله و پنج قمر تاکنون شناخته‌شده آن، به‌ ویژه شارون (Charon)، پرداخته است. منبع انرژی این فضاپیما که یک ژنراتور هسته‌ای حرارتی است، آن را تا اواخر دهه آینده میلادی عملیاتی نگه می‌دارد و انتظار می‌رود تا آن زمان فاصله نیو هورایزنس با زمین نسبت به رقم فعلی دو برابر شود.

mehrnews ، espash