چین دو ماهواره سنجشی با اهدافی نامشخص را به فضا پرتاب کرد

0 159

چین دو ماهواره سنجشی را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) به فضا پرتاب کرد؛ ماهواره‌هایی که به‌نظر می‌رسد مقاصد نظامی را دنبال می‌کنند. این ماموریت روز چهارشنبه ۳نوامبر (۱۲آبان) ساعت ۰۷:۴۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های یائوگان ۳۲-۰۲ آ و بی (Yaogan 32-02 A & B) در مدار خورشیدآهنگ و در فاصله حدودا ۷۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفتند. عملیات مذکور ابتدا قرار بود اواسط سپتامبر (شهریور) انجام شود که به‌دلیل مشکلات فنی به‌تاخیر افتاد.

چین ماموریت این ماهواره‌ها را بررسی محیط الکترومغناطیسی و آزمایش برخی فناوری‌ها اعلام کرده است. باوجوداینکه ماهواره‌های یائوگان ۳۲-۰۲ آ و بی را وزارت کشاورزی و امور روستایی (Ministry of Agriculture and Rural Affairs) چین به‌طور رسمی اپراتوری می‌کند، بعضی کارشناسان معتقدند این امر پوششی برای مقاصد نظامی این سری ماهواره‌هاست.

پیش‌ازاین دو ماهواره دیگر یائوگان ۳۲-۰۱ در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین تزریق شده بودند. درحال‌حاضر مشخص نیست این کشور چند ماهواره از این سری را به فضا پرتاب خواهد کرد، اما در هر دو ماموریت قبلی ماهواره‌ها به‌صورت جفت در مدار قرار گرفتند؛ بنابراین ممکن است ماموریت هر جفت ماهواره با یکدیگر مرتبط باشد.

ماهواره چین
نمای ماهواره‌های یائوگان ۳۲-۰۱

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۹ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. ماموریت روز چهارشنبه ۳۹۴اُمین پرتاب ماهواره‌برهای سری لانگ مارچ محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

ماهواره‌بر تجاری چین یک ماهواره سنجشی را به مدار زمین منتقل کرد

منبع nasaspaceflight news.cgtn space.skyrocket rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61248
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها