نیمی از مسافران فضایی از کمردرد رنج می‌برند

0 42

پژوهشگران اعلام کردند کمردرد در میان فضانوردان رایج است و بیش از نیمی از آن‌ها در ۲ تا ۵ روز اول پس از ترک زمین با این مشکل مواجه می‌شوند. به‌گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University) آمریکا که چگونگی تاثیر سفر فضایی بر ستون فقرات را بررسی کرده‌اند، جاذبه کم، استرس فیزیکی ناشی از سوار فضاپیما بودن و تغییرات تغذیه‌ای ممکن است عامل کمک‌دهنده به بروز کمردرد در میان فضانوردان باشد.

استیون کوهن (Steven Cohen)، استاد دانشگاه جان هاپکینز، بیان می‌کند: «در این مطالعه که طی آن ۷۲۲ پرواز فضایی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت، مشخص شد ۵۲ درصد از فضانوردان در ۲ تا ۵ روز اول سفر فضایی به‌نوعی کمردرد مبتلا شدند، درحالی‌که ۸۶ درصد از این موارد خفیف بود، همین میزان نیز توانایی انجام وظایف آن‌ها را کاهش می‌داد.»

کمردرد, کمردرد فضانوردان, کمردرد در سفرهای فضایی

همچنین طبق مطالعه دیگری که بر روی خلبانان و خدمه هلیکوپترهای نظامی انجام شد، تقریبا نیمی از افرادی که نوسان نیروهای گرانشی را تجربه کردند، کمردرد داشتند و خلبانان تقریبا سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی با احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر روبرو بودند. فتق دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که دیسک بین مهره‌ها از محل طبیعی خود خارج شود. درهمین‌حال مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ توسط ناسا انجام شد، نشان داد احتمال ابتلای فضانوردان به فتق دیسک چهار برابر بیشتر است و این خطر در سال اول پس از بازگشت آن‌ها به زمین حتی بیشتر نیز می‌شود.

دلیل کمردرد فضانوردان در سفرهای فضایی

دکتر رادوستین پنچف (Radostin Penchev)، نویسنده اصلی این مقاله و پزشک بیمارستان جان هاپکینز (Johns Hopkins Hospital) در بالتیمور، توضیح می‌دهد: «خمیدگی S شکل در ستون فقرات انسان را قادر می‌سازد در برابر جاذبه مقاومت کرده، انعطاف‌پذیر بماند و وزن و ضربه را جذب کند. بنابراین اگر کاهش گرانش باعث شود این انحنا صاف شود، این مساله نه‌تنها می‌تواند دلیلی برای بروز درد حاد در فضانوردان باشد، بلکه می‌تواند بر ثبات ستون فقرات آن‌ها در هنگام بازگشت به زمین نیز تاثیر بگذارد.»

محققان همچنین مطالعات گذشته را در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان کمردرد در فضانوردان بررسی کردند. به‌گفته دانشمندان مطالعه بیشتر این روش‌ها از جمله تمرینات خاص و استفاده از لباس‌های تخصصی می‌تواند سرنخ‌‌هایی را برای درمان کمردرد در حدود ۸۰ درصد از افرادی که در طول زندگی خود کمردرد تجربه می‌کنند، ارائه کند.

ورزش‌های مقاومتی مانند ایزومتریک، اسکات، لانژ و پرس روی نیمکت برای پیشگیری از کمردرد در بین فضانوردان نقش اساسی داشته و ایستگاه‌های فضایی مجهز به دستگاه‌های ورزشی و سایر ابزارهای تمرین مقاومتی هستند. همچنین در کنار ورزش‌های مقاومتی، روش‌های دیگری که برای پیشگیری از کمردرد در فضانوردان استفاده می‌شود شامل ماساژ، مکمل‌های غذایی برای افزایش ویتامین دی و دریافت کالری، تحریک الکتریکی عصبی عضلانی و دستگاه‌های فشار منفی است.

در همین رابطه بخوانید:

ورزش فضانوردان با استفاده از جاذبه مصنوعی

آسیب مغز فضانوردان در ماموریت‌های فضایی طولانی مدت

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60952
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها