منطقی: قطعا تا سه سال آینده صاحب ماهواره ی مخابراتی خواهیم شد

0 1,766

دکتر منوچهر منطقی مسئول مرکز ملی فضایی ایران طی مصاحبه با رادیو گفتگو، به بحث تعداد ماهواره‌های فعال حال حاضر جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت و گفت:”هم اکنون کشور دارای یک ماهواره‌ی فعال است و آن هم به صورت مشارکتی با عرب‌ست می‌باشد، یعنی قسمتی از کانال‌های آن برای ما است. ولی قصد داریم در ده سال دوم چشم انداز فضایی حداقل صاحب ماهواره‌ی مخابراتی شویم.”

کاربردی شدن ماهواره های آتی کشور

منطقی در خصوص ماهواره‌های پرتاب شده‌ی کشور از سال 85  تاکنون، بیان کرد:”ماهواره‌هایی که تا الان به فضا پرتاب کرده‌ایم، برای دست‌یابی به دانش و فناوری ساخت و پرتاب بوده است. هم اکنون قصد داریم برای کاربردی شدن بخش  فضایی کشور، به سمت عرضه‌ی  ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از راه دور پیش برویم.در این راستا قطعا تا سه سال آینده به همت سازمان فضایی و وزارت ارتباطات و با همکاری کشورهای دیگر، صاحب ماهواره ی مخابراتی خواهیم شد.”
همچنین وی ادامه داد:”قدم بعدی کشور، حرکت به سمت ماهواره‌های سنجش از راه دور است. با وجود اینکه بحث ماهواره سنجشی در کشور نوپاست ولی هم اکنون سه مجموعه بر روی این موضوع فعالیت می‌کنند تا در آینده‌ی نزدیک صاحب ماهواره‌ی سنجش شویم.”
 
کمبود اساسی بودجه در بخش فضا

دکتر منطقی با اشاره به این مطلب که کشور برای عرضه‌ی ماهواره‌ی مخابراتی و سنجش از راه دور ،از یک سو دارای توان داخلی است و از سوی دیگر  دارای تعاملات و مشارکت بین المللی است، اعلام کرد: به بودجه‌ی درخور توجهی برای اجرای هدف‌ها و توسعه‌ی آن ها نیازمندیم.” 
وی تشریح کرد:”با توجه به ناکافی بودن میزان بودجه‌ی تخصیص یافته‌ به بخش فضایی کشور به راهکارهای جدید روی آوردیم. فعلا در شروع، شش دانشگاهی که جداگانه روی بحث ماهواره‌ها کار میکردند را تجمیع کردیم و با تعریف سه کلاس پایه-محصول (پلت فرم) ماهواره‌ای، آن ها را سازماندهی کردیم. با این کار دانش خودمان را کنار هم گذاشتیم تا به صورت کنسرسیومی روند پژوهشی اجرا شود.”   

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=612
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها