عدم اطلاع عمومی و همگانی از نقش مهم فضا منجر به کاهش بودجه ی فضایی شده است

0 986

دکتر منوچهر منطقی مسئول مرکز ملی فضایی ایران در مصاحبه با رادیو گفتگو، با اذعان به کاهش بودجه‌ی فضایی کشور  طی سال های اخیر، بیان داشت:”به دلیل عدم اطلاع عمومی و همگانی از نقش مهم و حیاتی صنعت فضا برای کشور و همچنین وجود دیدگاه های متفاوت بر موضوع فضا،بودجه ی فضایی با کاهش رو به شده است.” 

جایگاه فضا از سه منظر مختلف

وی در تشریح حرف خود، اظهار داشت:”در بحث فضا سه دیدگاه متفاوت وجود دارد.در دیدگاه نخست که اکثریت جامعه را در بر می گیرد، به فضا و داشتن صنعت فضایی از منظر اقتدار ملی و ایجاد حس غرور ملی نگاه می شود و اغلب آن را افتخار آفرین می دانند.برخی دیگر به این قائل هسنتد که در فضا سر ریز فناوری وجود دارد و این حجم از فناوری می تواند باعث توسعه ی مجموعه های دیگر شده و به پیشرفت آنها کمک کند.این دیدگاه دوم را برخی از افراد مسئول کشور دارند.
ولی در دسته ی سوم، افرادی هستند که دسترسی به فضا را موضوعی لوکس می دانند و اعتقاد دارند که هزینه برای آن باید در اولیت های آخر مقاصد اقتصادی گذاشته شود.این دیدگاه سرمایه گذاری برای اهدافی مانند کشاورزی را مهم تر از رشد در بحث فضایی می دانند.بنابراین هر کدام از این دیدگاه ها بر کشور حاکم شود، باعث می شود که بودجه ی امور فضایی افزایش و یا کاهش پیدا کند. “

اهمیت توجه به فناوری فضایی
  
او بر این نکته تاکید کرد که اگر به اهمیت وجود فناوری فضایی دقت نشود در ضمن کاهش بودجه، پروژه های فضایی زمان‌بر خواهند شد. وی همچنین افزود:”دست یابی به فضا دارای سه عامل می باشد که سبب می شود به دستاورد های بزرگ برسیم و این موارد باید اعلام عمومی شوند. در درجه‌ی اول، فضا برای امنیت هست. در دنیای امروزی 40 درصد از بودجه ی فضایی صرفا نظامی است و 60 درصد آن در ظاهر غیر نظامی است ولی کاربرد های نظامی دارد. از طرف دیگر  صنعت فضایی در خیلی از کشور ها با اقتصاد کشوری عجین شده است به گونه ای که این صنعت میتواند بهره وری کشاورزی را بالا ببرد و استخراج از معادن را خیلی راحت تر بکند و همچنین منابع حیاتی آب را تحت کنترل داشته باشد.”

دکتر منطقی در مرحله ی آخر به کسب رفاه ملی به عنوان یکی از ثمرات وجود فناوری فضایی در هر کشوری توجه کرد و گفت:”به طور مثال،  با استفاده از فناوری فضایی در خیلی از کشور ها، میزان تلفات جاده ای کاهش پیدا کرده است و زمان طلایی برای رسیدن نیروی امدادی به مجروحین حادثه کم شده است.علاوه بر این در کشور های صاحب این فناوری، موضاعات شهر هوشمند و اینترنت اشیا بر مبنای دستاورد فضایی برنامه ریزی شده است.”

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=600
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها