اسپیس‌ایکس اولین ماهواره‌های مدار قطبی استارلینک را به فضا پرتاب کرد

0 54

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در سی‌امین ماموریت پرتاب ماهواره‌های اینترنتی منظومه استارلینک (Starlink)، اولین محموله از این ماهواره‌ها را به مدار قطبی فرستاد. طی این عملیات که روز سه‌شنبه ۱۴سپتامبر (۲۳شهریور) ساعت ۰۳:۵۵ به‌وقت گرینویچ انجام شد، ۵۱ ماهواره استارلینک به‌وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا در مدار قرار گرفتند.

اسپیس‌ایکس که خدمات‌رسانی آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در برخی نقاط جهان آغاز کرده، پیش‌تر مجوز ارسال تعداد محدودی ماهواره به مدار قطبی را دریافت نمود. به‌گفته‌ مدیران اسپیس‌ایکس، افزودن این ماهواره‌ها به مدار قطبی باعث می‌شود تا شرکت مذکور بتواند خدمات‌دهی را در آلاسکا نیز آغاز کند، زیرا این منطقه در محدوده‌ پوشش ماهواره‌های موجود استارلینک که در مدارهایی با شیب میانی پرتاب فعالیت می‌کنند، قرار ندارد.

با انجام ماموریت مذکور تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک با احتساب دو ماهواره آزمایشی که در ابتدای پروژه به فضا پرتاب شدند، به عدد ۱۷۷۸ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله تقریبا ۱۲ هزار ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲ هزار ماهواره به جهان ارائه می‌دهد.

ماهواره‌های منظومه استارلینک با ۲۶۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای باند Ka و باند Ku را در خود جای می‌دهند. این ماهواره‌ها همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال (نوری) بین ماهواره‌ای هستند. اخیرا و با گسترش منظومه مورد بحث، پیش‌فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز آغاز شده است. مطابق اعلام مدیران این شرکت، ماهواره‌های اینترنتی استارلینک تا سپتامبر (شهریور-مهر) سال جاری میلادی سراسر جهان را تحت پوشش درمی‌آورند.

شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) هزینه تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را ۴۹۹ دلار و اشتراک ماهیانه آن را ۹۹ دلار اعلام کرده است. اکنون کاربران در چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، نیوزلند، استرالیا، آلمان و لهستان خدمات استارلینک را دریافت می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: بیست و نهمین محموله ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به فضا پرتاب شدند

اسپیس‌ایکس صد هزار ترمینال اینترنت ماهواره‌ای به‌فروش رساند

اسپیس‌ایکس مناطق قطبی را هم با اینترنت ماهواره‌ای پوشش می‌دهد

 

منبع spacenews rocketlaunch espash espash espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58202
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها