همکاری چین و کشورهای بریکس برای ایجاد منظومه ماهواره‌ای سنجشی

0 91

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در بیانیه‌ای اعلام کرد توافقی را با سران آژانس‌های فضایی کشورهای عضو بریکس (BRICS) برای ایجاد منظومه ماهواره‎‌‌ای سنجشی به‌انجام رسانده است؛ امری که به‌منظور کمک به مقابله با تغییرات جهانی از جمله تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی و شرایط نامطلوب زیست‌محیطی صورت می‌گیرد.

این منظومه متشکل از ماهواره‌های عملیاتی شامل سی‌بِرس-۴ (CBERS-4)، گائوفن-۶ (Gaofen-6) چین، ریسورس‌سَت-۲ (Resourcesat-2) هند و کانوپوس-۵ (Kanopus-V) روسیه خواهد بود و ایستگاه‌های زمینی آن در شهر‌های کویابا (Cuiaba) برزیل، شادناگار-حیدرآباد (Shadnagar–Hyderabad) هند، سانیا (Sanya) چین، هارتبیستوئک (Hartebeesthoek) آفریقای جنوبی و مسکو وظیفه دریافت داده‌ها را از ماهواره‌ها دارند.

این شبکه به اولین تلاش مشترک کشورهای عضو بریکس در زیرساخت‌های فضاپایه تبدیل خواهد شد و با عملیاتی شدن آن اولین همکاری مشترک فضایی کشورهای بریکس تحقق خواهد یافت. سازمان ملی فضایی چین پیشنهاد این طرح را در سال ۲۰۱۵ مطرح کرده و در طول این سال‌ها جهت تحقق این پیشنهاد با بریکس همکاری داشته است.

بریکس یک گروه بین‌المللی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که کشورهای عضو آن ۳۰ درصد مساحت و ۴۲ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع tasnimnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56570
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها