خانواده ویجر: گردشگران منظومه شمسی/داده‌نما

0 1,774

امیرحسین مجیدیان: کلمه ویجر در زبان انگلیسی به معنی کسی است که به سفر دوردستی می‌رود. این اسم، با توجه به اینکه نزدیک ۴۰ سال از شروع سفر ویجر می‌گذرد و این سفر هنوز هم ادامه دارد، برای این فضاپیما مناسب است.
در واقع این داستان در دهه ۱۹۷۰ با پرتاب بلند پروازانه ترین فضاپیماهای همه عصرها به اعماق فضا ، فضاپیماهای ویجر ۱ و ویجر ۲ آغاز شد. ویجرها در اصل برای ارسال تصاویری از سیارات زحل و مشتری طراحی شده بودند، اما محاسبات دانشمندان ناسا نشان می داد که این فضاپیما در پایان وارد ناحیه ناشناخته آن سوی منظومه شمسی خواهند شد. حالا امروز که این دو سفینه خواهر اساسأ از دنیای ما جدا شده، در واقع کم کم وارد مرحله ی سفر به فضای بین ستاره ایی خواهند شد که از سوی ناسا رسمأ تایید شده است.

به خاطر فاصله زیاد ویجر و دیر رسیدن دستورات از زمین، این کاوشگر طوری طراحی شد که بتواند تا حدود زیادی مستقل عمل کند؛ بنابراین سه کامپیوتر در این فضاپیما قرار داده شد که هر کدام مسئول کنترل بخشی از کارهای ویجر هستند. یکی از این کامپیوترها مسئول کنترل وضعیت و حرکات ماهواره می‌باشد که این مسئولیت را با کمک سنسور ستاره‌نگر یا star tracker انجام می‌دهد. این سنسور با استفاده از وضعیت ستاره‌ها در آسمان می‌تواند وضعیت فضاپیما را تعیین کند.

کاوشگر ویجر ۱ در ۵ دسامبر سال ۱۹۷۷ میلادی توسط ایالات متحده برای کاوش و بررسی دقیق سیارات گازی مشتری ، زحل و فضای ژرف فراتر از آنها به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در تاریخ ۵ مارس ۱۹۷۹ به نزدیک ترین فاصله خود نسبت به مشتری رسید و پس از بررسی و ارسال داده‌هایی بسیار ارزشمند و بنیادین از این سیاره به زمین ، بسوی سیاره زحل پیش رفت و پس از گذر از این سیاره در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۰ به ورای منظومه شمسی و فضای بیکران بین ستاره‌ای پیش رفت تا سفر بی پایان خود را ادامه دهد.

کاوشگر ویجر ۲ در تاریخ ۲۵ آگوست۱۹۷۷(این بار برای کاوش و بررسی دقیق تر تمامی سیارات گازی منظومه شمسی ، مشتری ،زحل ، اورانوس و نپتون) به فضا پرتاب شد و پس از گذر از سیاره مشتری و زحل به ترتیب در تاریخ ۹ ژوئیه ۱۹۷۹ و ۲۵ آگوست ۱۹۸۱ خود را به سیاره اورانوس در۲۴ ژانویه ۱۹۸۶ رساند و پس از عبور از سیاره نپتون در ۲۵ آگوست سال ۱۹۸۹ همانند ویجر۱ سفر خود را بسوی ژرفای فضا در پیش گرفت.

اینکه ویجر ۱ و ۲ در چه زمانی از کنار کدام سیاره گذشته‌اند را می توانید در اینفوگرافیک زیر ببینید: