آیا تعداد ماهواره‌های GEO نشانگر سلامت صنعت ماهواره‌ای است؟

0 1,545

سال 2017 تاکنون برای تولیدکنندگان اصلی صنعت ماهواره سال ناامیدکننده‌ای بوده است. ثبت فقط چهار قرارداد برای تولید ماهواره‌های بزرگ مدار GEO که نسبت به تعداد 10-15 عددی قرارداد‌های هرساله افت بزرگی را تجربه می‌کند باعث نگرانی ماهواره‌سازان بزرگ همچون ایرباس، بوئینگ، تالس آلنیا (Thales Alenia Space) و SSL شده است.

در سوی دیگر این معادله اپراتورهای ماهواره‌ای قرار دارند که قاعدتا اگر مرتبا درآمد خود را صرف جایگزینی ناوگان ماهواره‌ای خود با ماهواره‌های جدیدتر و گرانتر مدار GEO نکنند حاشیه‌ی سود بیشتری خواهند داشت.

نکته‌ی مهم دیگری که به گفته‌ی فعالان ماهواره‌ای در این قضیه وجود دارد، حرکت بازار ماهواره‌های مخابراتی تجاری از ماهواره‌های بزرگ مدار GEO به سمت منظومه‌های ترکیبی شامل ماهواره‌های مدار LEO و MEO، و ماهواره‌های پربازده مدار GEO مثل ViaSat-3 و Jupiter-3 می‌باشد.

رودولف بلمر (Rodolphe Belmer) مدیر یوتلست (Eutelsat) می‌گوید اپراتورهای خدمات ماهواره‌ای ثابت همچون این شرکت باید نسبت به شرایط جدید بازار و افت قیمتها آگاه باشند. وی افزود: «به نظر ما به دلیل رقابتی که بر سر کاهش قیمتها به‌وجود آمده تمام صنعت ماهواره‌ای تحت فشار است و در آینده دچار تغییراتی خواهد شد.» طبق گفته‌ی بلمر، یوتلست قصد دارد بخشی از بودجه‌ی خود را در آینده صرف استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای همچون منظومه‌های وان‌وب (OneWeb) و SES کند.

دنیل گلدبرگ (Daniel Goldberg) مدیر اپراتور کانادایی (Telesat) که در حال تهیه و تدارک ماهواره‌های پربازده GEO و منظومه‌ی LEO می‌باشد اعتقاد دارد که رشد این صنعت در گرو پهنای باند می‌باشد. به نظر وی آینده‌ی صنعت ماهواره‌ای از طریق ماهواره‌های غیر زمین-ثابت و منظومه‌های LEO رقم می‌خورد که با تعداد زیاد خود ظرفیتهای بالایی را ارائه می‌دهند.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هنوز تعداد ماهواره‌های تجاری مدار GEO مقیاس خوبی برای قضاوت در مورد سلامت این صنعت است؟ تولید کنندگان ماهواره پاسخ می‌دهند: “خیر”

ژان لوک گاله (Jean-Loïc Galle) مدیر تالس آلنیا با تایید این نکته خاطرنشان کرد البته انتظار هم نداشته تعداد سفارشات ماهواره‌های GEOدر سال 2017 اینقدر کم باشد. وی خاطرنشان کرد با اینکه احتمالا تعداد سفارشات GEO دوباره به میزان 10-15 عدد در سال برخواهد گشت اما حرکت صنعت به سوی ماهواره‌های خارج از GEO باعث شده تعداد این ماهواره‌ها به میزان گذشته نشانگر سلامت صنعت نباشد.

نهایتا مارک اسپیواک (Mark Spiwak)، مدیر بخش سامانه‌های ماهواره‌ای بوئینگ، اعتقاد دارد که در آینده، نه تعداد ماهواره‌ها، بلکه خدمات موجود نشان‌دهنده‌ی سلامت صنعت ماهواره می‌باشد. وی افزود فرقی نمی‌کند که تعداد ماهواره‌ها چقدر باشد یا در چه مداری فعالیت کنند، نکته‌ی مهم ادامه دادن انقلاب دیجیتالیست که ماهواره‌ها به وجود آورده‌اند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4738
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها