ربات‌های مار شكل در خدمت پژوهش‌های فضایی

محققان نروژی به دنبال استفاده از ربات‌های مار شكل به منظور تعمير و نظافت در ايستگاه فضايی بين‌المللی، مطالعه  دنباله‌دارها و بررسي امكان زندگی و كار در دالان‌های گدازه در ماه هستند.اولین بار سینتف (SINTEF)  سه سال قبل بررسی كرد كه ربات‌های مار شكل چگونه مي‌توانند به فضانوردان برای كار در مريخ كمك كنند. در ادامه، طرح‌های بلند پروازنه ديگری چون پژوهش بر روی دنباله‌دارها و كار در ماه مطرح شد. در حال حاضر واقع بينانه‌ترين طرح، استفاده از ربات‌های مار شكل در ايستگاه فضايی بين‌المللی به منظور حفظ تجهيزات فضانوردان است چرا که آنها برای حركت درون ايستگاه فضايی، دستگيره‌هايی را كه در مكان‌هاي مختلف تعبيه شده مي‌گيرند و با  فشار دادن خود جابجا می‌شوند. پژوهشگران معتقدند می‌توانند رباتی بسازند كه بتواند خود را ثابت نگه دارد، بخزد، جمع و باز كند تا به محل مورد نظر برسد. اين ربات قادر خواهد بود همچون يك مار واقعی از سطوح تجهيزات ايستگاه برای خزيدن در ميان اجزا و بخش‌های مختلف ايستگاه فضایی استفاده كند. به اين منظور مهندسان به دنبال طراحی و ساخت حسگری برای درك محيط اطراف و فن‌آوری مورد نياز برای ساخت چنين ربات‌های مار مانندی هستند.

منبع اختصاصی اسپاش