نخستین گام ها در طرح های سرنشیندار-1 ; سفینه وستک چگونه شکل گرفت

0

نخستین ناو کیهانی سرنشیندار در دفتر ویژه طراحی شماره 1 انجام شد. این دفتر اینک نام شرکت موشکی-فضایی انرگیا را به خود گرفته است. کار طراحی نخستین سفینه فضایی سرنشیندار زیر نظر مستقیم سرگئی کارالیف و با حمایت همه جانبه دولت شوروی و صدر هیئت رئیسه آن زمان یعنی نیکیتا خروشچف صورت گرفت.
در سال 1957 قبل از آن که اولین ماهواره به فضا پرتاب شود طراحی سفینه سرنشیندار در شعبه شماره 9 این دفتر زیر نظر میخائیل تیخونراووف انجام گرفت. در 15 فوریه 1958 سرگئی کارالیف دستور داد که طراحی سفینه سرنشیندار شروع شود. نقش سر مهندس را در این کار کنستانتین فئوکتیسف اجرا کرد که بعداً با وسخد-1 به فضا سفر داشت و به معاونت سر مهندس طراح رسید.
این سفینه طوری طراحی شده بود که کار پرتاب آنرا موشک تغییر شکل یافته ار-7 انجام می داد که دو طبقه بود و طبقه سومی به آن اضافه شد. مهندسان باید به دو مشکلات اصلی پاسخ می دادند: اول گرم شدن بخش فرودی که (اس-آ) نامیده می شد و دوم تحمل وزن زیاد در موقع بازگشت به زمین بود.
مطالعات سال 1957 نشان می داد که بهترین شکل دستگاه فرودآیی مخزوطی با سر منحنی است که قطر پائین آن 2 متر باشد.
دستگاهی با این شکل می توانست بدون موتور کمی پرواز کند وزن فضانورد از 10 تا 12 جی به 5-6 جی کم می شد. همچنین در چنین شکلی نقطه بازگشت دقیق تر می شد انتخاب کرد. نجات فضانورد توسط صندلی پرتابی از دستگاه و چتر نجات خودکار صورت بگیرد. اما خود دستگاه قابل بازیافت نبود. ولی به دلایل نامعلومی، این طرح جامه عمل نپوشاند و حتی نمونه اولیه آن هم ساخته نشد.

برای مشاهده این صفحه اشتراک تهیه کنید.

نام‌نویسی حساب جدید

لطفا نوع اشتراک خود را انتخاب کنید


خرید آنلاین برچسب با طرح فضا خرید آنلاین تلسکوپ خرید آنلاین قاب گوشی خرید آنلاین کتاب های نجومی خرید آنلاین کیف با طرح فضا خرید آنلاین لباس با طرح فضا  خرید آنلاین لوازم تحریر با طرح فضا خرید آنلاین ماگ با طرح فضا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4068
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها