بارش شهابی بود، نه شهاب سنگ

0 497

نیمه شب پنجشنبه گزارش هایی از برخورد چند شهاب سنگ در مناطقی از استان های زنجان، قزوین و البرز منتشر شد.
فرمانداران شهرستان های بویین زهرا، آوج و تاکستان و مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین برخورد شهاب سنگ به مناطقی از استان قزوین را تکذیب کردند.
آنها تاکید کردند که خبر برخورد شهاب سنگ پنجشنبه شب در این شهرستان قوت گرفت ولی با اعزام چند گروه به مناطق مختلف، هیچ اثر و گزارشی از آن دریافت نشد.
مسعود عتیقی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:آنچه در رویداد چند روز گذشته در استان های البزر و قزوین مشاهده شده شهاب سنگ نبوده و این خبر از نظر علمی مورد تایید نیست.

***شیء نورانی دیده شده بارش شهابی پرساووشی بوده است
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:با احتمال قریب به یقین، شیء نورانی مشاهده شده، شهاب سنگ نبوده بلکه بارش شهابی پرساووشی بوده است.
عتیقی افزود:از آنجایی که در بازه زمانی رخداد بارش شهابی پرساووشی قرار داریم، جرم نورانی مشاهده شده می تواند یکی از آذرگوی ها و یا اصطلاحا آتش گوی های متعلق به این پدیده زیبایی خلقت باشد.
وی تاکیدکرد:آنچه که در گزارشات روز پنجشنبه در مورد سقوط شهاب سنگ در کشور دریافت شده و بنابر شواهد موجود و بررسی های انجام شده، نمی تواند نور مشاهده شده، شهاب سنگ باشد.
عتیقی با اشاره به اینکه شهاب ها به دلیل نداشتن جرم و حجم قابل توجه با شهاب سنگ ها متقاوت هستند، اظهار کرد: آنها ذرات میلی متری و میکرومتری محسوب می شوند که هنگام برخورد با جو زمین در ارتفاع 100 تا 150 کیلومتری از سطح، اتم های جو را برانگیخته کرده و یک نور فلورسان از شکافتن جو زمین توسط این ذرات نمایان می شود.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:شهاب ها بسیار درخشان و پرنور هستند به نحوی که تا مدتی اثراث درخشندگی، اعم از نور یا رد آنها در آسمان می ماند.
وی با اشاره به اینکه این شهاب ها بر روی زمین سقوط نمی کنند و لطماتی نیز برای انسان ها به دنبال نخواهد داشت اظهار کرد: شهاب ها دارای ابعاد میلیمتر یا کوچکتر از آن هستند و وقتی وارد جو زمین می شوند در همان نقاط می سوزند.
وی افزود: علت آنکه در گزارش ها سقوط شهاب سنگ بر روی زمین ادعا شده است آن است که زمین کروی و به تبع آن، جو زمین نیز به این شکل است و هرجرم متحرک در آسمان در افق دور دست به نظر می رسد که در حال برخورد با سطح زمین است.

*** ایجاد گودال و صدمات براثر برخورد جرم آسمانی با زمین
عتیقی گفت: پرواضح است که برخورد هر جرم آسمانی با زمین دارای تبعاتی از جمله ایجاد دهانه، گودال و یا بروز صدماتی به درختان و حتی افراد خواهد بود.
وی بیان کرد: گودالی که براثر برخورد شهاب سنگ با سطح زمین به وضوح با گشتهای هوایی قابل مشاهده است و هم می تواند به افراد و آنچه که در اطراف آن است نیز صدمه بزند.
عتیقی با اشاره به اینکه معمولا برخورد شهاب سنگ با زمین با صدای بسیار مهیبی است اظهار کرد: باتوجه به ابعاد و وزن شهاب سنگ می تواند تا ده ها کیلومتر آثار تخریبی ظاهری داشته باشد و نیز زمین منطقه را بلرزاند.
وی ادامه داد: بنابه ادعای ابعاد شهاب سنگ در گزارش ها، دشت قزوین باید براثر این برخورد، دچار لرزه و منطقه هم آسیب می دید.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران به آسیب برخورد شهاب سنگ در جنگل های توگاگی روسیه اشاره کرد و گفت: در اوایل قرن بیستم شهاب سنگی با 50 تن وزن به این منطقه برخورد کرد که تا شعاع 100 کیلومتری به درختان آسیب جدی وارد کرد.
وی با اشاره اینکه برخی ها ابعاد این جرم آسمانی مشاهده شده در ایران را حدود 200 متر و یا بیشتر اعلام کردند ، گفت: اگر شهاب سنگی با این ابعاد به زمین بخورد می کرد حتما زمین را می لرزاند و تا ده ها کیلومتر آثار تخریبی ایجاد می کرد.

** بارش شهابی پرساووشی 22 مرداد ماه به اوج خود می رسد
وی اظهار کرد: بارش شهابی پرساووشی پنجشنبه شب ( 22 مرداد ماه ) به اوج خود می رسد.
عتیقی اظهار کرد: گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه علمی رصدی ویژه ای را برای مشاهده و بررسی این رخداد حذاب آسمانی در منطقه تاریخی الموت قزوین به اجر می گذارد.
وی ادامه داد:هنگامی که مردم عادی این موضوع را گزارش می کنند منطقی است اما مسوولان ستاد بحران کشور به جای جستجوی شهاب سنگ این موضوع را باید از طریق مراکز علمی، بررسی و پیگیری کنند.
در ستاره شناسی به یک سیارک یا شهابوار که وارد جو زمین می شود شَهاب یا شَخانه می گویند. به خط درخشانی که بر اثر ورود شهابوار یا حرکت آن در جو ایجاد می شود شهاب ثاقِب گفته می شود.
قطعه های صخره یا فلز که در فضا شناور هستند شهاب وار (Meteoroid) نام دارند، زمانی که این قطعات وارد جو یک سیاره بشوند شهاب (Meteor) نامیده می شوند و زمانی که به سطح سیاره برخورد کنند شهاب سنگ (Meteorite) نام می گیرند.
شهاب سنگ ها اجرام بزرگی آسمانی هستند که بیشتر از سنگ و فلز تشکیل شده اند. این اجرام هنگامی که وارد جو زمین می شوند، به دلیل قطر زیادشان از جو می گذرند و دهانه ها و عوارض گوناگونی را از خود برجا می گذارند

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4025
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها