بهترین انگیزه ناسا برای معدنکاری ماه چیست؟

0 1,020

دولت ترامپ هنوز برنامه‌های خود را برای ناسا اعلام نکرده اما با توجه به اطلاعاتی که اخیرا درز کرده است، این دولت از سازمان فضایی آمریکا خواسته تا به دنبال منابع ارزشمند در ماه بگردد؛ چرا که به نظر می‌رسد نزدیکترین همسایه‌ی زمین مملوء از این منابع است. از جمله این منابع می‌توان به فلزهای گروه پلاتینیوم، ایزوتوپی به نام هلیوم 3 که می‌تواند به عنوان سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای آینده استفاده شود و آبی که می‌تواند در آینده توسط ساکنین ماه و یا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد اشاره کرد. ماه همچنین دارای اکسیدهای فلزات شناخته‌شده‌تری همچون آهن، آلومینیوم، تیتانیوم و سیلیکون نیز می‌باشد.

ایده‌ی کسب درآمد از اکتشافات فضایی در سالهای اخیر به موضوعی الهام‌بخش تبدیل شده است. معمولا به برنامه‌های فضایی به چشم یک سرگرمی گران‌قیمت نگاه می‌شود که کشورهای ثروتمند و قدرتمند برای افزایش غرور و اعتبار ملی به سراغ آن می‌روند و البته کمی هم به جنبه‌ی علمی آن توجه می‌شود. برنامه‌ی آپولوی آمریکا را می‌توان یک مثال بارز از این دیدگاه دانست که در این ماموریت موفق بوده است؛ ولی پس از اینکه آمریکا توانست شوروی را در رقابت ماه شکست دهد، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن ماموریت‌های نداشت و با لغو کردن سه ماموریت آخر آپولو، بودجه‌ی خود را به سمت ساخت شاتل فضایی سوق داد.

اما بهترین انگیزه ناسا برای راه‌اندازی صنعت معدنکاری در ماه چیست؟ به نظر می‌رسد که این انگیزه برای ناسا نمی‌تواند چیزی توسعه و آزمایش تکنولوژی باشد. این سازمان فضایی تاکنون موفقیتهای زیادی داشته است اما با توجه به تجربه‌ی شاتل فضایی نمی‌توان ورود به حوزه‌ی تجاری را یکی از موفقیتهای ناسا دانست؛ چرا که به دلیل غیر اقتصادی بودن این هواپیمای فضایی، ناسا مجبور به بازنشسته کردن آن شد. اما این سازمان هنوز هم می‌تواند به صورت غیر مستقیم و با ساخت یک پایگاه بر روی ماه مختصّ معدنکاران فضایی به این بازار وارد شود. این پایگاه می‌تواند با پودر کردن مواد سطح ماه و استفاده از آنها در چاپ 3 بعدی ساخته شود و آب و هوای آن توسط معدنکاران خصوصی تامین شود.

در آینده منابع موجود در ماه می‌توانند به پایه بخشی از صنایع فضایی تبدیل شوند. در حال حاضر هر ماهواره، قطعه‌ی ایستگاه فضایی و هر قطعه‌ی یدکی‌ که در فضا استفاده می‌شود باید از زمین و به کمک یک راکت به فضا برود، اما با دسترسی به منابع ماه تمام این موارد می‌توانند به طور مستقیم در فضا تولید شوند. علاوه بر این شرکتهای مختلف به دنبال تولید و آزمایش قطعات در شرایط شبه خلا هستند که از این نظر نیز ماه می‌تواند پایگاهی مهم باشد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3967
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها