یک دلیل مهم برای سرمایه‌گذاری روی منظومه‌‌های ماهواره‌ای در مدار کم‌ارتفاع

0 669

اپراتور ماهواره‌ای کانادایی تلست (Telesat) که در سال جاری دو ماهواره به مدار LEO پرتاب خواهد کرد، دلیل اصلی خود را برای سرمایه‌گذاری در منظومه‌ ماهواره‌ای پربازده غیر زمین‌آهنگ (خارج از مدار GEO)، تاخیر زمانی اندک ارسال اطلاعات در این ماهواره‌ها می‌داند.

دن گلدبرگ (Dan Goldberg)، رییس و مدیر اجرایی تلست ماه گذشته در کنفرانسی با سهامداران این شرکت گفت:« تلست همچنان برای ماهواره‌های زمین-ثابت پربازده (HTS) هزینه می‌کند و قرار است دو ماهواره از این دسته را با نامهای Telstar-18 Vantage و Telstar-19 Vantage به وسیله‌ راکت فالکون9 در سال آتی به فضا پرتاب کند؛ اما نیاز به سیستم‌های پهن-باند سریعتر در آینده باعث شده است تا تلست به فکر استفاده از ماهواره‌های مدار LEO نیز بیافتد.»

وی افزود: «در مدار GEO می‌توان ماهواره‌های بسیار بزرگ و پربازده قرار داد که ظرفیت انتقال داده‌ای در مقیاس ترابایت داشته باشند. این ماهواره‌ها می‌توانند نیازهای مختلفی را با موفقیت برآورده سازند؛ اما نیازی که ماهواره‌های مدار GEO قادر به برآورده‌سازی آن نیستند، نیاز به کاهش تاخیر زمانی است. این مسئله امروزه موضوع مهمی است اما فکر می‌کنیم که در آینده مهمتر نیز بشود.»

تاخیر زمانی در شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا به مدار قرارگیری ماهواره‌ها بستگی دارد؛ برای مثال اپراتور ماهواره‌ای O3b که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت لوکزامبورگی SES است با در اختیار داشتن ماهواره‌هایی در مدار MEO به فاصله‌ی 8000 کیلومتری از زمین، تاخیر زمانی بسیار کمتری را نسبت به ماهواره‌های مدار GEO در فاصله‌ی 36000 کیلومتری ارائه می‌دهد. اگرچه همچنان اهمیت تاخیر زمانی در بین اپراتورهای ماهواره مورد بحث است اما شرکتهایی همچون لئوست (LeoSat) و وان‌وب (OneWeb) آن را به عنوان یکی از مزایای اصلی منظومه‌های مدار LEO خود بیان می‌کنند.

به گفته‌ی گلدبرگ یکی از ماهواره‌های مدار LEO تلست توسط شرکت آمریکایی SSL و دیگری توسط شرکت انگلیسی SSTL ساخته می‌شود. این ماهواره‌ها امسال به همراه ماهواره‌هایی دیگر برای پرتاب به فضا از ماهواره‌برهایی مشترک استفاده می‌کنند. وی افزود تلست هم‌اکنون تاسیسات زمینی این ماهواره‌ها را در کانادا ایجاد کرده و مشتریانی نیز برای خدمات آنها پیدا کرده است.

مایکل کایوت (Michel Cayouette) مدیر اقتصادی تلست از کفایت بودجه‌ 165 تا 185 میلیون دلاری این شرکت برای افزایش فعالیتها در مدار LEO خبر داد. همچنین گلدبرگ گفت این شرکت قصد دارد برای تمرکز بر منظومه‌ ماهواره‌ای مدار LEO خود، کارمندان جدیدی استخدام کند که البته این استخدام تاثیر چندانی در هزینه‌های تلست نخواهد داشت، اما هزینه‌های این شرکت به خاطر نوسانات قیمت دلار نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است.

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها