تأسیس مرکز پژوهشی علوم و اکتشافات فضایی در کاشان

0 609

رئیس دانشگاه کاشان از امضای تفاهم‌نامه با مرکز فضایی کشور و تأسیس مرکز پژوهشی علوم و اکتشافات فضایی در کاشان خبر داد.
عباس زراعت عصر امروز در جمع اساتید و مسؤولان دانشگاه کاشان اظهار داشت: اگر برنامه‌ها هدفمند باشد و آن‌گونه که در برنامه‌های مدون دانشگاه پیش‌بینی شده، حرکت کنیم جایگاه دانشگاه کاشان در میان دانشگاه‌های دیگر ارتقای چشم‌گیری خواهد یافت؛ امیدواریم که همه مسؤولان و اساتید دانشگاه بعد از این در این دست برنامه‌ها مشارکت داشته باشند و دانشگاه کاشان بتواند جزو پنج دانشگاه ایرانی‌ای باشد که در رده‌ جهانی قرار می‌گیرند.
وی افزود: یکی از فعالیت‌های عمده‌ صورت گرفته در دانشگاه جذب و هدایت کمک‌های خیران به سمت دانشگاه بوده است، دانشگاه کاشان نخستین بنیاد خیران در دانشگاه را پایه‌گذاری کرده است؛ اخیراً برخی از این خیران کمک‌های خود را صرف فعالیت‌های پژوهشی کرده‌اند که کرسی‌های علمی بین‌المللی از جمله این فعالیت‌ها است، تا به‌ حال 3 مورد از این کرسی‌ها در دانشگاه تشکیل شده است.
رئیس دانشگاه کاشان ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای صورت‌ گرفته همچون پروژه‌ «حیات در کویر» و رصد شهاب‌سنگ‌ها نتیجه حمایت خیران و این کرسی‌ها بوده است؛ همچنین در ادامه این برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌هایی برای تبدیل کاشان به قطب گیاهان دارویی کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه کاشان جزو 10 دانشگاه برتر کشور و جز یک درصد دانشگاه‌های مؤثر جهان است، این دانشگاه از برترین دانشگاه‌های کشور است که بیش‌ترین دانشجویان خارجی را پذیرش کرده و جزو دانشگاه‌های سبز ایران و پایه‌‌گذار بنیاد خیران در دانشگاه‌ها است؛ امیدواریم در مورد تفاهم‌نامه میان دانشگاه کاشان و سازمان فضایی کشور نیز عملکرد درخور و بسیار خوبی داشته باشیم.

زراعت در رابطه با این تفاهم‌نامه تصریح کرد: به موجب این دو تفاهم‌نامه، دانشگاه کاشان متعهد به برگزاری جشنواره «تاس‌واره» در سال جاری خواهد بود؛ این جشنواره با هدف بررسی کاربردهای علمی پرتاب ماهواره‌های مکعبی و بحث و تبادل‌نظر در این زمینه با حمایت مؤسسه سعیدی دانشگاه کاشان برگزار شده و نتایج آن در بهمن ماه، روز فناوری فضایی اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: به موجب تفاهم‌نامه‌ کلان‌تر و بنیادی‌تر، دانشگاه کاشان متعهد به تأسیس مرکز پژوهشی در زمینه علوم و اکتشافات فضایی شده است تا زیرساخت‌های لازم برای پروژه‌های سازمان فضایی کشور تأمین شود.
محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سازمان فضایی بخش‌ها و فعالیت‌های متعددی داشته و عضو سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه است که در این سازمان تعامل‌های بسیار خوبی صورت گرفته است؛ این سازمان مراکز متعددی در مناطق مختلف کشور همچون مرکز ماهدشت و مرکز قشم دارد.
وی تصریح کرد: یکی از ایده‌های جدید سازمان، برگزاری جشنواره ماهواره‌های مکعبی (Cube Sat) یا تاس‌واره دانشجویی است که هدف از این جشنواره ترویج علم نجوم و فضایی در ایران و طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک و سبک بر اساس آخرین علوم فضایی جهان است، یکی از نخستین مفاد تفاهم‌نامه‌ پیش رو حمایت از دانشگاه کاشان در برگزاری این جشنواره است.

منبع خبرگزاري فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3603
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها