ساخت اولین راکت اروپایی با قابلیت استفاده مجدد

0 1,021

یک استارت­ آپ فضایی اسپانیایی در حال طراحی راکت­هاییست که امیدوار است اولین راکت قابل بازیابی ساخته شده توسط یک کمپانی اروپایی باشد.

شرکت PLD Space در سال 2011 تاسیس شد  و اولین مرحله از سرمایه­ گذاری ­اش را تحت عنوان پشتیبانی از تحقیق و توسعه ­ی پیشرانش سوخت مایع به ارزش 1.2 میلیون یورو در سال 2013 به پایان رساند. امسال دولت اسپانیا و سازمان فضایی اروپا از این شرکت برای سرعت بخشیدن به ساخت راکت­های قابل بازیابی برای ماهواره ­های کوچک حمایت می­ کنند.

در اوایل نوامبر PLD اعلام کرد که سازمان فضایی اروپا این شرکت را برای هدایت “پروژه­ ی بازیابی مرحله ­ی پیشرانش مایع (LPSR) ” به عنوان بخشی از “برنامه­ ی مقدماتی پرتابگرهای آینده (FLPP) “ی این سازمان انتخاب کرده است. پیشرفت این پروژه مستقیما به توسعه ­ی راکت های قابل بازیابی Arion 1 (یک راکت زیرمداری با قابلیت حمل 100 تا 200 کیلوگرم) و Arion 2 (یک راکت مداری با قابلیت حمل 150 کیلوگرم تا مدار Leo ) کمک خواهد کرد.ESA به میزان 1.56 میلیون دلار برای پروژه ­ی مذکور به این شرکت پرداخت می­ کند.

Raul Torres یکی از بنیانگذاران این شرکت گفت: به دلیل مشکلاتی که در توسعه ­ی موتورها پیش می­ آید تا کنون بخش اعظم فعالیت­های PLD متمرکز بر سیستم­های پیشرانشی بوده است. اما ما در حال تبدیل شدن از یک شرکت طراحی سیستم­های پیشرانشی به یک شرکت طراحی راکت هستیم. وی افزود: هدف ما داشتن یک پرتابگر زیرمداری در 2018 و یک پرتابگر مداری در 2020 است. این شرکت در حال حاضر تنها 11 نیرو دارد اما برای ادامه ­ی فعالیتها به دنبال افزایش این تعداد و افزایش بودجه است. تورس از قطعی شدن یک سرمایه­ گذاری 6 میلیون یورویی تا پایان امسال در این شرکت توسط منابع دولتی و خصوصی خبر داد.

رویه PLD برای رسیدن به قابلیت بازیابی شامل ترکیبی از ترمزهای فعال و غیرفعال برای بازیابی مرحله­ ی اول راکت به منظور استفاده ­ی مجدد می­ باشد.به گفته ­ی Torres این شرکت از چترهایی برای کم کردن اولیه ­ی سرعت و سپس موتورهایی برای فرود آرام و دقیق استفاده می­کند. شرکت PLD برای راکت Arion 1 قیمتی در حدود 5000 تا 10000 یورو برای هر کیلوگرم بار و برای Arion 2 حدود 30000 تا 35000 یورو برای همین میزان تعیین کرده است.هدف این شرکت رساندن قیمت­ها به کمترین مقدار در این بازه ­ها در گذر زمان است. ضمنا اولین پرتاب هرکدام از راکت­ها برای مشتریانی که در آینده به تناوب از خدمات پرتاب این شرکت استفاده کنند رایگان می­باشد.

 

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=350
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها