مراحلی را که باید برای فضانورد شدن طی کرد

103 18,053

بسیاری از مردم از شرایط فضانورد شدن آگاهی چندانی ندارند و فقط افرادی را می‌بینند که در ایستگاه فضایی بین‌المللی و مدار زمین به اکتشاف و آزمایش‌های علمی مشغولند و گاها تصاویر حیرت‌آوری از زیبایی‌های فضا و جاذبه سفر فضایی برای ما ارسال می‌کنند. اما می‌دانید که فضانورد شدن بدون سال‌ها تجربه و تمرین‌های سخت در زمین ممکن نخواهد بود؟

چنین امری احتیاج به سال‌ها آموزش‌های سخت و کسب آمادگی‌های لازم برای رسیدن به شرایط عمومی این شغل دارد. این مقاله بر فرآیند انتخاب فضانوردان ناسا از میان شهروندان آمریکایی تمرکز دارد، اما این مقررات تقریبا برای باقی کشورها نیز مشابه است؛ با ما همراه باشید.

چگونه یک فضانورد شویم؟

آژانس‌های فضایی مختلف برنامه‌هایی برای اعزام فضانوردان به فضا دارند که با‌توجه‌به محل سکونت باید از طریق یکی از این آژانس‌ها اقدام شود؛ ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos). در ادامه به بررسی شرایط فضانورد شدن در ناسا می‌پردازیم.

در همین رابطه بخوانید: فضانوردان در فضا چگونه نفس می کشند

فضانورد

شرایط فضانورد شدن در ناسا

اولین قدم برای اینکه از شرایط فضانورد شدن در ناسا برخوردار باشید، داشتن تحصیلات آکادمیک مرتبط با این رشته است. دو دسته اصلی از متقاضیان جذب می‌شوند؛ نظامی و غیرنظامی. متقاضیان نظامی بسته به شاخه فعال در نیروهای مسلح به قسمت مورد نظر ناسا منتقل می‌شوند، ولی غیر نظامیان مستقیما توسط خود این سازمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت. آیا با رشته پزشکی فضایی آشنایی دارید؟ کلیک کنیدو مقاله جامع ما را در این باره بخوانید.

از هر طریقی که بخواهید واجد شرایط فضانورد شدن باشید حداقل باید مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم مهندسی، زیست، فیزیک، ریاضیات، جغرافیا و حمل‌ونقل فضایی برای فعالیت در فضا مورد نیاز هستند. بسیاری از فضانوردان مدرک دکترا و یا حتی مدارکی بالاتر دارند.

تا اینجا متوجه شدیم که برای فضانوردی احتیاج به مدارک تحصیلی بالایی است، اما این‌ها فقط شرایط اولیه هستند؛ برای اینکه نامزد پذیرفته شدن توسط ناسا باشید، نیاز به حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط با رشته مورد نیاز است که این میزان برای نامزدهای نظامی برابر با هزار ساعت پرواز با هواپیمای جت خواهد بود. با‌این‌حال مدرک کارشناسی ارشد به‌عنوان یک سال و دکترا سه سال از تجربه حرفه‌ای به‌حساب می‌آیند. تنها مورد استثنا معلم‌ها هستند که می‌توانند با مدرک کارشناسی فنی واجد شرایط شناخته شوند.

آیا رشته فضانوردی داریم؟ پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی درباره رشته‌های مناسب جهت ورود به حرفه فضانوردی مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

شرایط فیزیکی فضانورد

کاندیداهای فضانوردی ناسا از نظر شرایط فیزیکی بدن نیز باید شرایط مناسبی داشته باشند که شامل قدرت بینایی ۲۰ از ۲۰ به‌طور طبیعی یا با استفاده از لنزهای طبی، فشار خون کمتر از ۱۴۰ بر روی ۹۰ در حالت نشسته و قد بین ۱.۵۷ تا ۱.۹۰ می‌شود. به‌طورکلی شرایط بدنی کاندید فضانوردی باید بسیار خوب و مناسب برای فعالیت‌های دشوار باشد، زیرا بازگرداندن اضطراری فضانوردان به زمین کاری بسیار سخت و پرهزینه است.

در همین رابطه بخوانید: آیا خواب ‌زمستانی برای فضانوردان امکان‌پذیر است؟

شرایط فضانورد شدن

پس از طی این مراحل کاندیدا باید از مصاحبه نیز پیروز خارج شود. در این مصاحبه شرایط جسمی و روانی فرد برای کیهان‌نوردی توسط متخصصین سنجیده می‌شود. مهارت‌های کاری و روحیه‌ی گروهی همچنین عشق به یادگیری از جمله صفات شخصیتی است که ناسا از فضانوردان خود انتظار دارد.

فضانورد شدن؛ پیش به‌سوی پرواز

پس از سربلند بیرون آمدن از این مراحل ناسا شما را به عنوان یک فضانورد نمی‌شناسد، بلکه شما واجد شرایط گذراندن آموزش‌های پایه فضانوردی شده‌اید. در این مرحله دو سال از آموزش‌های پایه برای کیهان‌نوردان در نظر گرفته شده است، نامزدهای فضانوردی به کلاس‌های عمومی درباره‌ ایستگاه فضایی بین المللی و پرواز‌های فضایی خواهند رفت.

آن‌ها همچنین آموزش‌های ویژه‌ای که آن‌ها را تبدیل به غواصان حرفه‌ای می‌کند، آموزش نظامی زنده‌ماندن در آب، قرار گیری تحت فشار هوا با نوسان بالا، پرواز در مدار، راهپیمایی فضایی و یادگیری زبان روسی از جمله مواردی است که در این دانشکده فضانوردی به کاندیداها آموزش داده می‌شود.

شرایط فضانورد شدن

پس از فارغ‌التحصیلی، به اغلب افراد نامزد فضانورد شدن برای مدت یک سال پروازی اختصاص داده نخواهد شد، بلکه آن‌ها به‌عنوان پشتیبان فضانوردان در مدار، ماموریت‌های فضایی شبیه‌سازی‌شده را در آزمایشگاه شناور خنثی ناسا به‌منظور به‌دست آوردن مهارت‌های بالاتر می‌گذرانند.

پس از آن احتمالا بنابر نوع فعالیت، مهارت‌هایی توسط شرکای بین‌المللی ناسا مانند آژانس فضایی کانادا برای کار با بازوی رباتیک ایستگاه فضایی به آن‌ها داده شود. همه‌ کیهان‌نوردان نیز باید در پرواز با هواپیمای T-38 ناسا به‌مهارت برسند و تعداد معینی از پرواز با آن در هر ماه را گذرانده باشند.

در همین رابطه بخوانید: اگر در سیاره‌های دیگر لباس فضانوردی نپوشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

فضانوردی

همان‌طور که متوجه شدید انتخاب شدن به‌عنوان فضانورد و دارا بودن شرایط فضانوردی تنها شروع کار است و بعد از این مرحله ساعت‌ها درس و شبیه‌سازی و فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی لازم است تا فرد به شرایط مناسب برای رفتن به فضا دست پیدا کند.

چندین شبیه‌سازی از زندگی در فضا در اندازه واقعی وجود دارد که در آن‌ها به فضانوردان درس سکونت در مدار زمین آموزش داده می‌شود. چگونگی ارتباط با سامانه‌های ارتباطی، آماده‌سازی غذا، قرار دادن تجهیزات در فضای محدود و مدیریت زباله‌ها، استفاده از دوربین‌ها و عملیات‌های آزمایشی از جمله‌ این آزمایش‌ها است.

این روزها به‌طور معمول مدت استقرار فضانوردان در ایستگاه فضایی به‌مدت ۶ ماه به طول می‌انجامد که تا یک سال نیز برای بررسی تاثیرات بی‌وزنی بر بدن انسان تمدید خواهد شد. آیا حاضرید تمام این سختی‌ها را برای حضور در فضا تحمل کنید تا شرایط فضانورد شدن را داشته باشید؟ البته چنین سختی‌هایی برای کسی که عاشق فضا و فضانوردی است، لذت‌بخش هم خواهد بود!

منبع imansariri
فاطمه

من ۱۴سالمه ونظرات همه تون روخوندم وفهمیدم که خیلی به فضانوردی علاقه دارین ومن هم جزیی ازشماهاهستم که خیلییی فضانوردی رو دوست دارم وامیدارم یه روزی سفرکنم به کره ی ماه واینکه سوالم این بودکه برای سفرکردن به کره ی ماه البته که به موشک نیاز داریم ولی اگه میخایم به فضاسفرکنیم باید به کدوم کشورهابریم؟؟وچقدرهزینه کنیم؟؟

پاسخ به  فاطمه

شما از الان میتونید با مطالعه درباره فضانوردی و شرایط فضانورد شدن شروع کنید ادامه کار بستگی به پشتکار خودتون داره الان آمریکا، روسیه و چین با استفاده از فضاپیماهاشون فضانورد به فضا اعزام می‌کنن و فضانوردان کشورهای دیگه هم با استفاده از فضاپیماهای این کشورها به ایستگاه‌های فضایی فرستاده میشن

محمدصادق

سلام من محمد صادق هستم
من ۱۵سالمه و کلاس نهم هستم و انتخواب رشته علوم تجربی را انتخواب کرده ام
من واقعا میخواهم یک فضانورد شوم که باعث افتخوار خودم و کشورم بشمد
امیدوارم که در اینده موفق بشم دعا کنید????
و میخواستم بدونم که چ مدرک تحصیلی نیاز داره که بری فضانورد بشی؟؟

پاسخ به  محمدصادق

با مدارک مختلفی میشه فضانورد شد
این مطلب رو مطالعه کنید: ۱۵ رشته دانشگاهی جذاب برای علاقمندان فضا

مبینا????????‍????

سلام خواستم بگم من الان۱۳سالمه یعنی کلاس هشتمم خواستم ببینم از الان میتونم اموزش ببینم تا وقتی بزرگ شدم برام راحت تر باشه؟ لطفا اگه میدونید بگید و راهنمایی کنید ممنون????????????

سلام
بله قطعا شما از الان میتونید به مطالعه درباره فضانوردی بپردازید و در آینده با اطلاعات مناسب وارد این حوزه بشید که تو موفقیتتون قطعا خیلی موثره
مطالعه رو دست کم نگیرید و همین‌طور تماشای ویدئوهای فضانوردی و آموزش‌هایی که می‌بینن

علی شجاعی

من13 سالمه و فضا و نجوم خیلی الاقه مندم و دوست دارم در آینده فضانورد شوم و به امید خدا در پایگاه فضاییNASAکار کنم.من تا حالا به درس اهمیت نمی دادم؛اما از امروز به خودم قول دادم که برای رسیدن به تنها آرزویم در این دنیا،سختی را تحمل کنم و تلاش کنم تا به آنجا برسم.

پاسخ به  علی شجاعی

بسیار عالی، مسیری سخت ولی آینده ای درخشان در انتظار شماست.

شهرزاد

سلام من خیلی دوست دارم فضا نورد بشم از الان دارم برنامه ریزی میکنم ۱۲ سالمه اما مطمعنم یک فضانورد میشم از بچگی آرزو داشتم من فضا نورد میشم ?

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط شهرزاد
پاسخ به  شهرزاد

اگه بتوانید به علاقه مندی هاتون جهت بدین (یعنی در همان مسیر علایق خودتون درس بخونید کار کنید و تجربه علمی کسب کنید) حتما موفق خواهید شد.

عضو ناسا فضا

پاسخ به  عضو ناسا فضا

فضانوردی سخت هست ولی پیچیده نیست. تلاش در کنار ایمان و توجه به خدا، مسیر زندگی تون را خواهد ساخت.

کاربران ناشناس

سلام ببخشید دخترا هم میتونن تو ایران فضا نورد بشن

احمد سلیمانی

سلام. در ایران شرایط برای تحصیل در رشته فضانوردی فعلا وجود ندارد.

مهشید مردانی

در حال حاضر ١٣ سال دارم وبه فضا نوردی علاقه ی زیادی دارم وهمیشه سعی میکنم بهترین معدلات رو در دبیرستان داشته باشم وبرای من هیچ چیزی غیر ممکن نیست و مطمعنم به زودی یکی از بهترین فضاوردان ناسا میشوم

احمد سلیمانی

همین تلاش تون در مقطع متوسطه برای کسب دانش (رباضیات و فیزیک) میتواند در توسعه اهدافتون کمک حال باشه

نگین????????‍????

من ۱۳ سالمه من میتونم از الان شروع کنم به این کار ها

احمد سلیمانی

ناسا در سه سطح دانش آموزی، دانشجویی و کارشناسی (تخصصی) از کلیه ایده ها و توانمندیهای انسان های مختلف در سراسر دنیا استقبال می کند.