دعاوی زراعی:مشکلی قابل حل با فناوری فضایی

0 1,438

میثاق می گوید که صاحب قطعه زمینی کشاورزی است که از پدرش به ارث رسیده و حال به دنبال راهی برای رفع اتهام از این قطعه زمین خود می باشد. او اشاره دارد که درسال 1385 سازمان منابع طبیعی این زمین را به نام خود ثبت کرده و اکنون به جهت زراعت و کشاورزی در این زمین شاکی است و او را به دادگاه کشانده‌اند. ولی میثاق با دلیل تاکید دارد که این ملک پدری اش است و می گوید طبق نقشه های ماهواره‌ای گوگل “google earth” در سال 1383 این زمین زیر کشت بوده است. اما آیا به راستی تصویر ماهواره‌ای در دادگاه قابل استناد است؟

سنجش از دور کلید حل مشکل دعاوی اراضی

امروزه فن­آوری سنجش از راه دور به عنوان یک راهکار ارزشمند در جهت شناسایی منابع طبیعی، به­ ویژه در روند تهیه نقشه­‌های کاربری اراضی، در مناطق مختلف جهان به صورت علمی مورد استناد قرار می­‌گیرد. همچنین برای این که افراد از حق و حقوق خودشان دفاع کرده و مالکیت خود را از اراضی مطرح کنند، به استفاده از تصاویر ماهواره‌ای روی می‌آورند. از این رو در برخی از موارد، فرد شاکی به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سنجش از دور مراجعه کرده و با توجه به شکایت خود، نوع تصویر مورد نظر را درخواست می‌کند.

مهین شکرالهی، کارشناس موسسه سنجش از دور موسسه بصیر بیان می‌کند که این روند در دادگاه‌های کشور امری جا افتاده و مرسوم است:«با توجه به تعداد قابل مراجعین که به جهت کسب ادله‌ی دادگاهی، برای تهیه‌ی تصاویر ماهواره‌ای به موسسه بصیر مراجعه داشته‌اند، می‌توان به صراحت اذعان داشت که روند استفاده از تصاویر در دادگاه مورد پذیرش است.»

شکرالهی همچنین تصریح می کند:«پس از دریافت تصاویر ماهواره‌ای مدنظر، این تصاویر به کارشناس دادگستری مربوط به پرونده‌ی قضایی تحویل داده می‌شود.کارشناس پس از بررسی و احراز صحت تصاویر، اطلاعات مورد نیاز پرونده و موارد استناد شده به تصاویر را مورد تایید قرار داده و به قاضی پرونده ارجاع می‌دهد.»

حق به حق‌دار خواهد رسید

 مسلما ارث پدری جزو مال فرزندان است و حق آن‌ها به حساب می‌آید.حال که میثاق به دنبال احقاق حق خود است، به نظر می‌رسد راهی مطمئن را در پیش گرفته است. اگر او بتواند تصاویر ماهواره‌ای درست و محکمی را تهیه کند، قطعا او پیروز این پرونده است و جریمه‌ی 3میلیون تومانی دادگاه از روی گردنش برداشته می‌شود. آیا به زودی این زمین صاحب اصلی خود را خواهد شناخت؟ 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2313
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها