ساخت نخستین ابر تلسکوپ جهان آغاز شد

با آغاز مراحل ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمز جهان، دانشمندان یک گام دیگر به درک عملکرد داخلی کائنات نزدیک شدند. قطر آیینه اصلی این ابر تلسکوپ که تلسکوپ بسیار بزرگ (ELT) نام دارد، 39 متر است. این تلسکوپ از نوع تطبیقی بوده و توانایی اصلاح تلاطم جوی (atmospheric turbulence) را دارد.مراسم آغاز ساخت تلسکوپ ELT در شمال شیلی، نزدیک سایت تلسکوپ غول پیکر آینده و بر فراز قله 3046 متری  Cerro Armazones برگزار شد. در این مراسم، تیم دی زیوو، مدیرکل رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و میشله باچلت، رئیس جمهور شیلی حضور داشتند.
تیم دی زیوو (Tim DE Zeeuw) درمورد ساخت این تلسکوپ گفت: با تلسکوپ ELT، کشفیاتی صورت خواهند گرفت که امروز حتی قابل تصور هم نیستند. این تلسکوپ قطعا الهام بخش مردم زیادی در سراسر جهان خواهد بود که در مورد علم، فناوری و کائنات فکر می کنند. این پروژه منافع زیادی برای اعضای ESO ، شیلی و سایر کشورهای جهان به همراه خواهد داشت. تلسکوپ ELT توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)، همکاری بین المللی مورد حمایت شورای علوم و فناوری بریتانیا (STFC)، ساخته می شود. دانشمندان دانشگاه آکسفورد نقش کلیدی در این پروژه ایفا کرده و مسئول طراحی و ساخت اسپکتروگراف (spectrograph) هستند.
این اسپکتروگراف، هارمونی (HARMONI) نام داشته و ابزاری برای تهیه همزمان 4000 تصویر در رنگ های متفاوت است. ابزار مرئی و نزدیک مادون قرمز از اپتیک تطبیقی تلسکوپ برای تهیه تصاویر بسیار شارپ و واضح استفاده می کند. ابزار هارمونی دانشمندان را قادر می سازد تا تصویر بسیار دقیقی از شکل گیری و تکامل اجرام در کائنات تهیه کنند. در عین حال، امکان مشاهده سیارات در منظومه شمسی و ستارگان در کهکشان راه شیری و کهکشان های مجاور با عمق و دقت بی سابقه با این ابزار فراهم می شود.نیرانجان تاته، محقق ارشد هارمونی و استاد اخترفیزیک در دپارتمان فیزیک دانشگاه آکسفورد گفت: برای من، تلسکوپ ELT یک جهش بسیار بزرگ محسوب شده و بدان معناست که می توانیم از این تلسکوپ برای کشفیات جدید در مورد کائنات استفاده کنیم.تلسکوپ ELT در سال 2024 تکمیل خواهد شد.

منبع سیناپرس