مطالعه جریان اقیانوسی در دریای عمان با پایش ماهواره ای

0 1,309

امیرحسین مجیدیان:جریانات دریایی در مسائل عمده و مهمی همچون مدیریت منابع دریایی و ساحلی، ماهیگیری و مسیریابی و غیره از اهمیت زیادی برخوردار است. درگذشته مطالعات دینامیک‌های اقیانوسی بدون توصیفات آماری جریانات موجود انجام می‌شده است روش‌هایی همچون استفاده از قایق‌های شناور و کشتی‌ها برای تعیین جریانات دریایی، که این روش‌ها جوابگوی نیاز بشر نبودند. با پیدایش ماهواره‌های ارتفاع سنجی بسیاری از امور با سرعت و دقت بالایی محاسبه گردید. 

تصاویر ماهواره‌ای درخدمت مطالعه جریان‌های دریایی (اقیانوسی):



ماهواره‌های ارتفاع‌سنجی ماهواره‌ای باقدرت تفکیک مکانی بالا، اطلاعات دقیقی از سطح متوسط دریاها را در اختیار قرار می‌دهند. با توجه به این موضوع، علی سلطان‌پور مدیر آب‌نگاری و امور جذر و مد سازمان نقشه‌برداری کشور می‌گوید:«استفاده‌ی عمده‌ی ماهواره‌های ارتفاع سنجی برای به دست آوردن توپوگرافی سطح دریاست، چراکه با به دست آوردن توپوگرافی سطح دریا قادر خواهیم بود تا الگوی جریان‌های دائمی دریایی را مشخص کنیم.»

طبق نظر کارشناسان، مطالعه‌ جریان‌های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، چراکه جریان‌های دریایی در حقیقت ایجادکننده‌ تغییرات آب و هوایی در دنیا هستند. هم‌اکنون تغییر الگوی آب‌وهوا (climate change) در دنیا بحث روز است و روی این موضوع مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته و برای آن بودجه‌های خیلی زیادی صرف شده است.

مطالعه‌ی جریان‌های دریایی در دریای عمان:

در راستای مطالعات جریان های دریایی، سلطان‌پور همراه با همکاران خود، طی سال‌های اخیر بر روی جریان‌های دریایی دریای عمان مطالعه کرده‌اند. این کارشناس هیدرو گرافی با اشاره به مقاله‎ خود در این حوزه با عنوان “تعیین جریان‌های ژئوستروفیک منطقه دریای عمان و اقیانوس هند شمال با استفاده از داده های ارتفاع سنجی ماهواره‌ای“، می‌گوید:«از سال پیش جریان‌های دریایی را در دریایی عمان بررسی کردیم و قصد داریم تا این روند مطالعاتی و تحلیلی را ادامه دهیم. اگر در سال‌های آینده مطالعات با روند منظمی پیگیری شود، می‌توانیم بگوییم که آیا جریان‌های دریایی که در منطقه‌ی ما وجود دارد، جریان‌هایی هستند که منطقه را تحت تأثیر قرار بدهند یا خیر و آیا سرعت آن‌ها در حال افزایش است و یا کاهش؟!اگر بتوانیم سال‌های متمادی این تحلیل‌ها را انجام دهیم، در آینده می‌توانیم پیش‌بینی خوبی از جریان در منطقه داشته باشیم و اطلاع خواهیم داشت که آب‌وهوای منطقه چه تغییراتی خواهد کرد.»

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2011
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها