با استفاده از تصاویر ماهواره ای در دادگاه ها، می توان با زمین‌خواری مبارزه کرد

0 1,739

امیرحسین مجیدیان: طبق نظر کارشناسان با ورود کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای و سنجشی به دادگاه‌ها، می‌توان از رشد پدیده‌ی زمین‌خواری در کشور  جلوگیری کرد. پدیده‌ی تلخی که به‌خصوص در مناطق خوش آب‌وهوای این سرزمین رخ می‌دهد و چند سالی است،دستگاه‌های اجرایی و نظارتی سعی در جلوگیری و مبارزه با آن هستند.

کمک بزرگ سنجش‌ازدور به دستگاه قضایی

طبق نظر کارشناسان سنجش‌ازدور، استفاده از این علم و فناوری در دادگاه‌های قضایی کشور آن‌چنان مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نگرفته است و شاید تعداد موارد استفاده‌ی از سنجش‌ازدور در محکمه‌ها، از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرود. این وضع به‌گونه‌ای است که کارشناسان موسسه سنجش‌ازدور بصیر، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو درزمینه‌ی فعالیت‌های سنجش ازدور،از موارد کم کارشناسی شده به دادگاه‌ها به‌خصوص در حوزه‌ی مبارزه با زمین‌خواری تأسف می‌خورند.

علی سیدین کارشناس این موسسه، ضمن اظهار تأسف بابت این قضیه، در صحبت اختصاصی با خبرنگار اسپاش با اشاره به یکی از موارد کارشناسی شده‌ی قضایی در حوزه‌ی پتروشیمی، به‌ضرورت استفاده از فناوری سنجش‌ازدور و کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در دادگاه‌ها اشاره کرد:«یکی از جاهایی که نظر کارشناسی فنی برای دادگاه‌ها موردنیاز است، به حوادث مربوط به حوزه‌ی نفت و گاز می‌باشد. به‌طور مثال، برای بررسی انفجار در لوله‌های نفتی، گروهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه به محل حادثه دعوت می‌شوند تا با حکم قضایی، دادگاه ازنظر کارشناس مورد اعتماد مطلع شود.»

وی ادامه داد:«طبق همین نمونه،اگر این امکان وجود داشته باشد که در دادگاه‌ها ازنظر کارشناسی درزمینهٔ سنجش‌ازدور بهر برده شود، از این علم و فناوری در موارد متعددی برای حل پرونده‌هایی قضایی می‌توان استفاده کرد. یعنی اگر تصویر ماهواره‌ای به قاضی نشان داده شود و قاضی بخواهد به این تصویر استناد کند و در این موردنظر کارشناس را جویا شود، مطمئناً سنجش‌ازدور کمک‌حال بزرگی برای اعلام رای خواهد بود.»

ایران فضا

زمین‌خواری،اتفاقی تلخ

زمین‌خواری، اتفاقی است که برای بسیاری از مناطق مشهورتر جنگلی در شمال کشور افتاده و از رونق گردشگری‌شان به‌شدت کاسته شده، اما عبرتی نداشته و نتوانسته مانع از تکرارش در دیگر مناطق شود. وضعیتی اسف‌بار که اگر بومیان این مناطق از بروزش در آینده خبر داشتند، بعید بود پذیرای تغییرات گسترده در این مناطق شده و آغوششان را به روی گردشگران باز کنند.

مثل اتفاقی که در ارتفاعات شهرستان رامسر، در جنگل‌های بکر شمال البرز در حال وقوع است. تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده، حکایت از سرعت بسیار زیاد تغییرات در آن دارد. آن‌قدر که می‌بینیم در عرض چند سال، برخی قله‌های منطقه به تسخیر کاشانه‌های بزرگ درآمده و از محل فروش آن، سود سرشاری روانه جیب زمین‌خواران شده است؛ زمین‌خوارانی که قطعاً از اهالی روستاهای واقع در این ارتفاعات نیستند و مجوز ساخت‌وسازشان در قله‌ها را نیز از شورای روستا و دهیاری‌های این مناطق دریافت نکرده‌اند و احتمالاً در ساخت‌وساز نیز پاسخگوی هیچ نهاد نظارتی نبوده‌اند.

زمین‌خوارانی که تأکید مؤکد رهبر انقلاب بر شناسایی و محاکمه ایشان و مسئولانی که با ایشان مماشات کرده‌اند نیز نتوانسته خللی در امورشان ایجاد کند و آن‌گونه که تصاویر ماهواره‌ای فوق نشان می‌دهد، به‌راحتی هر چه تمام‌تر قله‌ها را هم فتح کرده، در آن ساخت‌وساز کرده و با فروششان، سود سرشاری به جیب می‌زنند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که چه بلایی بر سر طبیعت و امثال جنگل‌های شمالی می‌آورند.

ماهواره ایرانی

استفاده از فناوری سنجش‌ازدور برای مبارزه با زمین‌خواری

در بهمن‌ماه سال گذشته، جلسه کارگروه فرا قوه‌ای دستگاه‌های متولی امر زمین برای مبارزه با زمین‌خواری در اجرای مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در این جلسه محمود حجتی استفاده از فنّاوری‌ها و فناوری‌های روز برای پایش کاربری‌های زمین به‌صورت آنلاین را ضروری خواند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خواستار استمرار پایش و برخورد قاطع با زمین‌خواران شد و بر لزوم شفافیت قانون آمایش سرزمین به‌ویژه در استان‌های شمالی تأکید کرد:«این خدمات آنلاین باید در اختیار دستگاه‌های متولی زمین قرار گیرد تا زمان برخورد با متخلفین کوتاه شود.»در این راستای این صحبت وزیر کشاورزی برای استفاده از فناوری‌های نوین برای پایش زمین،توجه به بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای الزامی است، تا در صورت بروز تخلفات زمین‌خواری، برخوردی سریع و قاطع انجام شود.

علی سیدین نظر خود را در رابطه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به‌منظور جلوگیری از رشد زمین‌خواری،این‌گونه بیان می‌کند:«یکی از موارد پرکاربرد قضایی می‌تواند به زمین‌خواری به‌خصوص در مناطق شمالی و خوش آب‌وهوای کشور مربوط باشد.به‌طور مثال ممکن است، ساختمانی در حوزه‌ی رودخانه ساخته‌شده باشد و از طرفی به حریم رودخانه واردشده و به طبیعت آن منطقه لطمه زده است. ولی متأسفانه سازنده‌ی ادعای تجاوز به حریم رودخانه را قبول نمی‌کند و ادعا می‌کند از ابتدا مسیر و بستر رودخانه به شکل فعلی بوده است.»

وی ادامه داد:«برای بررسی این ادعا، سنجش‌ازدور به‌راحتی به حل این موضوع کمک می‌کند، چراکه زمان احداث این بندرها مجاورت رودخانه مشخص است.سپس می‌توان با تهیه‌ی نقشه‌ی ماهواره‌ای کمی قبل‌تر از این زمان، به صحت یا عدم صحت ادعا رسیدگی کرد.» بنابراین در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که پایش آنلاین مناطق خوش آب‌وهوای کشور، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای امکان‌پذیر است تا چنانچه تخلفی رخ دهد، برخوردی متناسب و سریع صورت پذیرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1954
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها