رصدخانه اُکا تنها رصدخانه بهره مند از انرژی های نوین

0 1,007

مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در نشست ۱۶۸ باشگاه نجوم میزبان یکی از محققان ستاره‌شناسی پروفسور رولف شینی از دانشگاه بوخوم آلمان بود که تحقیقات زیادی در زمینه اجرام ستارگان جوان در سحابی‌های تاریک انجام داده است.این استاد دانشگاه در ابتدا با اشاره به محل رصدخانه اُکا گفت: این رصدخانه با بررسی تصاویر ماهواره‌ای فراوان و موقعیت‌یابی مکانی در کشور شیلی بر روی یک کوه قرار گرفت و دلیل این انتخاب هم خشک بودن آب و هوای شیلی و احاطه بخشی از آن توسط کوه آند است.شینی با اشاره به شرایط آب و هوایی دشوار منطقه شیلی، گفت: در رصدخانه اُکا سعی شد تا با بهره‌گیری از سلول‌های خورشیدی، توربین بادی و باطری‌های بزرگ تمام انرژی مورد نیاز برای یک زندگی راحت را فراهم کنند و به جرأت می‌توان این مکان را تنها رصدخانه‌ای در جهان دانست که با بهره‌گیری از انرژی‌های نوین فعالیت می‌کند.وی ادامه داد: مهمترین مزیت این رصدخانه در شیلی، قرارگیری آن در آب و هوای بسیار مناسب برای رصد است در شیلی تقریبا ۳۵۶ روز سال هوای صاف داریم در حالیکه در بوخوم تنها ۴۰ شب مناسب برای رصد وجود دارد. بنابراین احداث این رصدخانه در شیلی فرصت فراوانی برای مشاهده آسمان را در اختیار ما قرار داد.
این استاد دانشگاه بوخوم آلمان در رابطه با اهداف احداث این رصدخانه، افزود: جستجو برای پیداکردن و اندازه‌گیری سیاهچاله‌های «مسیو» یا بزرگ، توجه و تحقیق در مورد ستارگان متغیر و کهکشان‌ها از مهمترین اهداف این رصدخانه به شمار می‌روند.شینی دلیل اهمیت متغیرهای گرفتگی را اندازه‌گیری جرم ستارگان به این وسیله دانست و اظهارداشت: اگر جرم خورشید را یک بگیریم، بزرگترین ستاره موجود در عالم می‌تواند جرمی معادل ۱۰۰ داشته باشد، این ستارگان بزرگ قادر به تامین عناصر سنگین که لازمه حیات روی زمین بوده را تشکیل می‌دهند.وی خاطرنشان کرد: عناصر تشکیل شده بر اثر انفجار ابرنواخترها بعدها در عالم تجمع پیدا کرده و در نهایت ساختارهای موجود در عالم را ایجاد می‌کنند که ایجاد عناصر مختلف مانند طلا و آهن و … حاصل این انفجارها است.

منبع راهنمای سفرمن