برای کمک به حل دعاوی حقوقی، قادر به تهیه تصاویر دهه های قبلی از کشور هستیم

0 1,506

امیرحسین مجیدیان: با تهیه‌ی تصاویر ماهواره‌ای از یک منطقه مشخص که وضعیت گذشته آن محل را مشخص می‌کند، شواهد لازم جهت کمک به حل دعاوی حقوقی ملکی فراهم می‌شود. باوجود دشواری‌های پیدا کردن تصاویر ماهواره‌ای قدیمی، بخش خصوصی کشور توان لازم را برای انجام این کار در اختیار دارد. این در حالی است که بنا به گفته آگاهان در حال حاضر از این ظرفیت استفاده مطلوبی از سوی نهادهای ذیربط به عمل نمی‌آید. 

موسسه سنجش‌ازدور بصیر موسسه‌ای است که از سوابق درخشان و طولانی در حوزه سنجش از دور برخوردار است و مسئولین آن مدعی هستند که قادر به ارائه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای مناطق مختلف در زمان‌های درخواستی هستند.

 

چالش تهیه تصاویر قدیمی 

اسماعیلی، معاون فنی موسسه بصیر می‌گوید:«مشکل اصلی، پیدا کردن تصاویر برای سالهای قبل از ساخت سازه و بنا می‌باشد. هم‌اکنون برای این منظور و طی چند نمونه‌ای که موسسه سنجش‌ازدور بصیر در آن‌ها همکاری کرده است، از تصاویری قدیمی که ماهواره های غیرتجاری و قدیمی گرفته اند، بهره گرفته‌شده است.»

وی این‌گونه ادامه داد:«درخواست تصاویر برای دهه‌ی سی یاچهل شمسی بوده است و در آن زمان پیشرفت فناوری به گونه ای نبوده است که بتوان تصاویر تجاری ماهواره‌های فراهم کرد. همچنین تصاویری که از آن زمان موجود است در مقایسه با تصاویر تجاری فعلی به لحاظ وضوح و کیفیت و دقت مکانی،حرفی برای گفتن ندارند. به دلیل آن‌که حداکثر دقت در آن زمان به میزان چندین متر بوده است.»

اسماعیلی افزود:«یعنی در این حد و اندازه از کیفیت، بلوک ساختمانی هم به‌زحمت دیده شود. ولی در کنار تصاویر مذکور، با سنجنده‌های ماهواره‌های دولتی که برخی کشورهای خارجی پیشگام در حوزه فضایی در آن زمان، برای مقاصد خاص از آن‌ها در ارتفاع پایین استفاده می‌کرده‌اند، تصاویری به مراتب باکیفیت و دقت بهتر گرفته‌شده است. در حال حاضر امکان خرید این تصاویر وجود دارد و اطلاعاتی که این تصاویر دارند، از سطح عادی بالاتر است.»

وی در پایان تأکید داشت:«محدودیت‌هایی برای دسترسی به این تصاویر وجود دارد، ولی موسسه سنجش‌ازدور بصیر این امکان را دارد که به تصاویر سنجشی برای دهه‌های پیشین شمسی، دست پیدا کند و در اختیار مشتریان قرار دهد. یعنی تصاویر زمان‌های پیشین را، نه باکیفیت عالی ولی باکیفیت نسبتاً مطلوب در اختیار موکلین، شاکیان، دادگاه‌ها و غیره قرار دهد.»

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1946
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها