تصاویر نجومی + عکس

0 1,650

امیرحسین مجیدیان:دیدن تصاویر ناب و جذاب از آسمان گردون و پر ستاره، مشاهده ی صورت های مختلف فلکی و یا رصد سیارات مختلف منظومه ی شمسی، سبب ایجاد حس بی نظیر و وصف نشدنی در آدمی می شود و دریچه های زیبایی به روی او باز می کند.شاید به کوچک بودن خود در برابر صانع کل این آفرینش پی ببرد و خدای بزرگ بخواهد تا حقایق و رمز و راز های خلقت را بر او هویدا کند.شاید شعر زیر زبان حال قشنگی باشد:

هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت…
یاد تو می‌رفت و ما، عاشق و بی‌دل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت…

یک) سحابی بچه‌ قورباغه! : سحابی بچه قورباغه حسابی پرآشوب است. اما دلیل این وضعیت یک مسئله بیشتر نیست: ستاره‌زایی!/ سحابی گسیلشی غبارآلود بچه قورباغه (آی‌سی ۴۱۰) با فاصله‌ی حدود ۱۲۰۰۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی شمالی ارابه‌ران جای دارد. ابر گازهای درخشان این تصویر، بیش از 100 سال نوری گسترده است. بادها و امواج رادیویی از خوشه ستاره‌ای NGC 1893 که در دل این سحابی جا شده است، نقش و نگار این ابر را شکل داده است. عکسی که ناسا منتشر کرده با نور مادون قرمز توسط کاوشگر نقشه بردار فرو سرخ میدان وسیع (WISE) گرفته شده است.

دو) کهکشان همبرگر: ناسا تصویر خارق‌العاده‌ای از کهکشان NGC 3628 معروف به کهکشان همبرگر که در پوششی از غبارات کیهانی است منتشر کرده است. پهنای این کهکشان حدود ۱۰۰ هزار سال نوری است و در ۳۵ میلیون سال نوری دورتر از زمین قرار گرفته است. این کهکشان با دو کهکشان مارپیچی محلی بزرگ دیگر به نام M65 و M66 در همسایگی هم قرار دارند و با یکدیگر گروهِ سه گانه کهکشانی لئو را تشکیل می دهند. فعل و انفعالات گرانشی این کهکشان با همسایه های کیهانی اش باعث شعله ور شدن و پیچ و تاب این دیسک مارپیچی می شوند.

سه)دبران و ماه نو : ناسا تصویر جدیدی از ماه و به نمایش گذاشته است که با بقیه تصاویر گرفته شده از ماه متفاوت است. این تصویر دبران، چشم برج ثور در زمانی اختصاص یافته است که کنار ماه نو آسمان شب جمعه گذشته را به اشتراک گذاشته است.

چهار) ساحل اوگونکوییت مریخ : این تصویر به عنوان عکس روز ناسا انتخاب شده است که عکسی پانوراما از منطقه ای در مریخ گرفته شده است. این منطقه با نام اوگونکوییت شناخته می شود و بررسی های انجام شده روی سنگ های این منطقه ثابت کرده که این منطقه زمانی زیر آب بوده است و اثباتی بر وجود آب و اکسیژن در این سیاره است.