ضرورت تربیت استراتژیست در حوزه هوافضا

0 594

به تازگی بخشی از مباحث جلسه خصوصی اعضای کارسازا با «حسن عباسی» در « اندیشکده یقین» پیرامون چگونگی اثر گزاری در راهبرد کلان هوافضای کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که طی آن وی از عدم تربیت افرادی استراتژیست در حوزه هوافضا انتقاد می‌کند.
 در گزارش منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به نقل از حسن عباسی نوشته شده است که در بحث کادر سازی یکی از اشتباهاتی که در مملکت روی داد این بود که مدرک دانشگاهی و تحصیلات دانشگاهی در میان جامعه اصل و اساس شد و جامعه قبول کرد که هر کس از دانشگاه بیرون بیاید حتمی متخصص هست و حتمی می تواند در حوزه تحصیلاتی خودش به مقام های تصمیم سازی و تصمیم گیری برسد و می بینیم مثلا وزارت بهداشت و درمان توسط یک پزشک یا وزارت اقتصاد توسط یک اقتصاد دان اداره می شوند در حالی که یک پزشک ، یک مهندس یا یک اقتصاد دان مدیریت و تصمیم گیری نمی داند و نمی داند که کار یک وزیر مدیریت بینا بخشی است، این وسط است که جایگاه سیستم من ها و استراتژیست ها گم شده است. حتی احذاب ما نیز جایگاه استراتژی به عنوان علم بقا را درک نکرده اند و به همین دلیل الآن می بینیم که حذب قوی و سابقه دار که بتواند کادر سازی و عرصه سازی بکند در کشور نداریم. پس یکی از نیاز های اساسی ما الآن فراگیری و ویژه کردن علم استراتژی در کشور است.
حال وقتی این ضعف را در حوزه هوافضا برسی می کنیم می بینیم که در همین چند سال گذشته بارها حرکات اشتباه سیستمی صورت گرفت مثلا پژوهشگاه هوافضا را تقسیم کردند به چند بخش فضایی، موشکی و هوایی و سپس بخش فضایی را به زیر نظر وزارت ارتباطات که ربطی به یکدیگر ندارند می برند و از آنجا فضایی را تا سطح یک پژوهشکده پایین میاورند تا حدی که به کلی فضایی کشور رو به تعطیلی می رود.
وقتی از این دست اتفاق ها می افتد می بینیم از جامعه فنی و اساتید دانشگاهی ما صدای متحد و بلندی شنیده نمی شود که این کار ها را رد بکنند یا حتی بیانیه ای صادر بکنند که در مقابل این خطا های سیستمی بایستد. این به این دلیل است که در این حوزه ها افرادی تربیت نشده اند که به قواعد استراتژی و سیستم مسلط بوده و ضمنا به فن آوری هوافضا نیز شناخت داشته باشند که بتوانند این دست از تحولات را تحلیل بکنند.
بعد می بینیم وقتی امثال بنده جلوی این حرکات می ایستیم، مانند بیان کاهش بودجه دفاعی و تعدیل صنعت موشکی ورود بنده را به وزارت دفاع ممنوع می کنند در حالی که تا همین پارسال به طور مرتب برای آنها برنامه داشتم و همچنین به بهانه محرمانه بودن از من شکایت می کنند و من را به دادگاه می کشانند که حتی قاضی دادگاه نیز از این شکایت متعجب می شود.
اگر ما چنین مدیرانی و برنامه ریزانی در این بخش های فنی داشتیم مشخصا نمی گزاشتند بخش های هوافضا از هم جدا شوند، باید چیزی میشد مانند ناسا نه اینکه بخش فضایی برود زیر وزارت ارتباطات و از آنجا رو به اضمحلال رود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1834
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها