تاثیر قابلتوجه دادههای ماهوارهای هواشناسی بر حوزههای مختلف تجاری

کارشناسان حوزه فضا میگویند پیشرفتها در زمینه جمعآوری دادههای ماهوارهای هواشناسی و تجزیهوتحلیل آنها به مدیران شرکتها در تصمیمگیریهای مالی کمک شایانی میکند. سرمایهگذاران کسبوکارهای تحت تاثیر وضعیت آبوهوا، از فعالان در زمینه ورزشهای فضای باز گرفته تا مولدهای خورشیدی که در صورت مساعد بودن هوا قادر به تولید انرژی بیشتری هستند، با بهرهگیری از این اطلاعات از لحاظ اقتصادی شرایط بسیار بهتری خواهند داشت.
مطابق اظهارات ری گوفر (Rei Goffer)، از مسئولان استارتآپ آمریکایی تجزیهوتحلیل دادههای ماهوارهای هواشناسی تومارو.آیاو (Tomorrow.io)، طیف وسیعی از سرمایهگذاریها و ابزارهای مالی مرتبط با آبوهوا وجود دارد که سرمایهگذاران بهطور روزافزون درحال آشنایی با آنها هستند. تام یانک (Tom Yunck)، بنیانگذار شرکت آمریکایی ژئواپتیکس (GeoOptics) که در حوزه سنجش از دور ماهوارهای فعالیت دارد، نیز ضمن برشمردن تاجران کالا بهعنوان یکی از مهمترین مشتریان دادههای ماهوارهای هواشناسی اظهار میکند: «اگر تاجران بتوانند از چند هفته قبل در مورد وضعیت آبوهوا اطلاعات کسب کرده و تاثیر آن را بر محصولات مشخص کنند، سود قابلتوجهی بهدست خواهند آورد.»
پیتر پلاتزر (Peter Platzer)، مدیرعامل شرکت آمریکایی اسپایر گلوبال (Spire Global) که در زمینه تجزیهوتحلیل دادههای ماهوارهای فعالیت دارد، بیان میکند: « تحقیقات بلند مدت نشان میدهد حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی (GDP) در سراسر جهان تحت تاثیر رویدادهای غیرمترقبه آبوهوایی است.» بنابر اظهارات وی، مطالعات نشان میدهد در صورت استفاده بهینه از دادههای ماهوارهای برای پیشبینیهای آبوهوا، حدود ۱۰ درصد (معادل ۳ تریلیون دلار) از خساراتی که میتواند متوجه این حوزه در سراسر جهان شود، کاهش مییابد. پلاتزر ادامه میدهد: «هزینهای که بهمنظور جلوگیری از چنین آسیبهایی برای بهرهگیری از پیشبینیهای آبوهوا پرداخت میشود، در مقایسه با این رقم بسیار ناچیز خواهد بود.»
همچنین بنابر گزارشها، پیشرفتها در حوزه پیشبینیهای آبوهوا بهطور روزافزون به صندوقهای پوشش ریسک کمک میکند؛ صندوقهایی که بر روی حوزههای پرریسک سرمایهگذاری کرده و معمولا دارای ریسک و بازده بالایی هستند. بااینحال بهعقیده کارشناسان، استفاده شرکتها از چنین دادههایی برای کاهش اثرات منفی بر سود خالص آنها شاخصترین کاربرد در این حوزه محسوب میشود.
آدریان کوادرا ( Adrián Cuadra)، مدیر ماهوارههای هواشناسی GOES-R در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)، نیز با بیان پیشرفت مداوم در مدلسازیها و پیشبینیهای آبوهوا میگوید: «ما شاهد موفقیتهایی در این حوزه بودهایم که از جمله مهمترین آنها میتوان به استفاده از دادههای ماهوارهای هواشناسی برای تصمیمگیری در عرصههای تجاری مانند مدیریت ریسک، خطوط هوایی و کشاورزی اشاره کرد.» البته بهگفته متخصصان امر تبلیغات عمومی چندانی در خصوص جزئیات و شرایط بهرهگیری از اینگونه خدمات ماهوارهای دیده نمیشود که این موضوع میبایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.