پرتاب تلسکوپ جایگزین هابل باز هم به‌تعویق افتاد

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) که طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود در اکتبر سال جاری میلادی صورت گیرد، باز هم به‌تعویق افتاد و به‌دلیل تاخیر در جابه‌جایی تلسکوپ و آماده‌سازی حامل فضایی و مرکز پرتاب، چندین هفته دیرتر انجام خواهد شد. به‌گفته مسئولان این تلسکوپ، جیمز وب اواخر پاییز یعنی نوامبر یا اوایل دسامبر سال جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شود.

اپراتورهای تلسکوپ مذکور که قرار است جایگزین تلسکوپ قدیمی هابل شود، ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STSci) آمریکا هستند. ناسا در مارس۲۰۱۸ پس از انفجار آفتاب‌گیر تلسکوپ در زمان شبیه‌سازی پرتاب، ارسال آن را به‌تاخیر انداخت. پرتاب در ژوئن۲۰۱۸ پس از توصیه‌های یک هیئت بررسی مستقل دوباره به‌تعویق افتاد و این تاخیرها تاکنون چندین بار اتفاق افتاده است.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و انجام گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را میسر می‌سازد. آینه اصلی جیمز وب، عنصر بصری این تلسکوپ بوده و از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده است که آینه‌ای با قطر ۶.۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگ‌تر از آینه هابل با قطر ۲.۴ متر است.

برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰.۱ تا ۱ میکرومتر) را پایش می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰.۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند.

espash ، wikipedia ، espash ، digikala