سرمایه‌گذاری سنگین لوکزامبورگ برای معدنکاری در فضا

0 603

شنیده‌ها حاکی از آن است که هیئت اعزامی از کشور لوکزامبورگ شامل شاهزادگان و معاون نخست وزیر این کشور به مرکز تحقیقاتی Ames  ناسا، با مقامات ناسا، کارآفرینان دره‌ی سیلیکون و سرمایه‌گذاران برای استخراج مواد ارزشمند از شهابسنگ‌ها، اقمار و سیاره‌ها ملاقات داشته‌اند.

از سال 2016 لوکزامبورگ به دنبال جذب شریک برای برای همکاری در کمپین خود با محوریت معدنکاری فضایی بوده است. ضمن اینکه همکاری با این کشور برای شرکتهای آمریکایی اغواکننده است. شرکتهای خارجی با تاسیس دفاتر و فعالیتهای تحقیق و توسعه در این کشور از بودجه‌ی مناسبی بهره‌مند می‌شوند و همچنین علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری سازمان فضایی اروپا به بازار این قاره نیز دسترسی پیدا می‌کنند.

سال گذشته لوکزامبورگ اعلام کرد که حاضر است 200 میلیون یورو برای کمپین معدنکاری فضایی‌اش هزینه کند و اکنون برای تاسیس سازمان فضایی خود آماده می‌شود تا با هماهنگ‌سازی بخش‌های خصوصی و دولتی بین 70 تا 100 میلیون یوروی دیگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

بیل میلر (Bill Miller) مدیر اجرایی شرکت آمریکایی دیپ اسپیس (Deep Space Industries) که در بخش معدنکاری فضایی فعال است گفت: «بدون لوکزامبورگ فعالیت در معدنکاری فضایی سخت می‌شود جرا که نیازمند دهه‌ها سرمایه‌گذاری است» وی افزود: «شرکتهایی نظیر ما اغلب این مقدار زمان را ندارند و نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که دقیقا چه زمانی موفق به استخراج مواد ارزشمند از شهابسنگ‌ها می‌شویم» شرکت دیپ اسپیس در پروژه‌ی Prospector-X برای آزمایش تکنولوژی‌ای در مدار LEO همکاری می‌کند که در آینده می‌تواند در معدنکاری فضایی مفید واقع شود.

لوکزامبورگ علاوه بر جذب شرکای بین‌المللی برای پروژه‌ی معدنکاری فضایی خود در حال تصویب قانون‌هایی در این زمینه نیز می‌باشد. این قانونها حق مالکیت فلزها، مایعات و گازهایی را که از معدنکاری در فضا بدست می‌آید به این کشور می‌دهد. البته این قانون بر خلاف قانونی که کنگره‌ی آمریکا در سال 2015 وضع کرد حق مالکیت این منابع را حتی در صورتی که اغلب سهام متعلق به لوکزامورگ نباشد برای این کشور حفظ می‌کند.

در همین حین مقامات لوکزامبورگ در حال ملاقات با نمایندگان کشورهای دیگر از جمله آمریکا، ژاپن، چین، پرتغال، روسیه و امارات هستند. آنها معتقدند به جای اینکه هر کشوری جدا در این زمینه هزینه کند بهتر است که همه با هم همکاری داشته باشند.

مقامات لوکزامبورگی باور دارند که کشور آنها در موقعیت مناسبی برای رهبری تلاش جهانی به منظور معدنکاری فضایی قرار دارد چرا که از بودجه‌ی فضایی مناسبی برخوردار است و نسبت به کشورهای ابرقدرت سوءظن کمتری را در مورد سوء استفاده از این تکنولوژی به خود جلب می‌کند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1703
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها