آب و هوای مریخ به‌طور متناوب گرم شده است

مطالعه آب و هوای سیاره سرخ نشان می‌دهد مریخ در ابتدا به‌دلیل ورود گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتشفشان‌ها و شهاب‌سنگ‌ها به‌طور دوره‌ای گرم شده تا حیات میکروبی که برای زنده ماندن در دوره‌های سرد با چالش مواجه بوده است، در آن آغاز شود. این شرایط مطلوب آب و هوایی باعث جریان آب در سطح مریخ و تشکیل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سنگ‌ها و موادمعدنی موجود شده است. لزوم سازگاری زمین‌شناسی مریخ با مدل‌های تکامل جوی، چالشی اساسی است. تیم تحقیقاتی این مطالعه از مدل گرم شدن دوره‌ای، اکسیداسیون و انتقال‌های ژئوشیمیایی در اوایل شکل‌گیری مریخ برای ایجاد مدلی که با انتشار گازهای گلخانه‌ای ترکیب شده است، استفاده کردند.

این مدل آب و هوایی جدید، یک مریخ اولیه سرد را با دمای متوسط سالانه زیر ۲۴۰ درجه کلوین پیش‌بینی می‌کند. هنگامی که میزان انتشار گاز به اوج کاهش خود و کربن دی‌اکسید به سطح کافی می‌رسد، دیواره‌های دهانه تخریب، شبکه‌های دره‌ها به‌هم متصل و سایر ویژگی‌های جغرافیایی مختلف رودخانه‌ای ایجاد می‌شوند.

این مدل که تجمع موقتی اکسیژن در جو مریخ را پیش‌بینی می‌کند، کمکی برای توضیح وجود انواع مواد معدنی اکسیدشده مانند اکسیدهای منگنز که در دهانه گیل (Gale) مریخ مشاهده شده است، محسوب می‌شود. مطابق توضیحات تیم تحقیقاتی، تغییراتِ زمانی در مقیاس بزرگ برای کانی‌شناسی سطح مریخ را می‌توان با سه پدیده ترکیبی شامل اکسایش سیاره‌ای، کاهش در دسترس بودن آب‌های زیرزمینی و کاهش برخورد شهاب‌سنگ‌ها نشان داد که همگی با هم به‌طور چشمگیری تجمع مجدد و از بین بردن ترموشیمیایی سولفات‌ها در سطح مریخ را کاهش می‌دهند.

جوئل هرویتز (Joel Hurowitz)، محقق دانشگاه استونی بروک (Stony Brook University) آمریکا، می‌گوید: ≪این مطالعه مدلی برای تغییرات آب و هوایی در مریخ ارائه می‌کند که می‌تواند با اندازه‌گیری ترکیبات و کانی‌شناسی سنگ‌ها توسط PIXL، ابزاری سیاره‌ای برای لیتوشیمی (Lithochemistry) اشعه ایکس، متعلق به مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در دهانه جزرو (Jezero) استفاده شود.≫

نویسندگان این مطالعه اضافه می‌کنند: ≪مدل ما جوهای طولانی‌مدت نسبتا غنی از اکسیژن را برای مریخ در دوره میانی تاریخ خود بدون نیاز به حضور حیات پیش‌بینی می‌کند و نشان می‌دهد که تشخیص اکسیژن به‌تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده حیات باشد.≫ درهر‌صورت، این مدل جدید آب و هوایی فرصت‌ را برای بررسی حیات در فصول گرم و مرطوب مریخ فراهم کرده است.

isna ، stonybrook