روسیه یک ماهواره را با هدف شناسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی به مدار زمین فرستاد

0 313

روسیه در اولین پرتاب سال ۲۰۲۱ خود یک ماهواره‌ را با هدف شناسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی توسط ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۲فوریه (۱۴بهمن) ساعت ۲۰:۴۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد. ماهواره مذکور موسوم به لوتوس-اس۱ (Lotos-S1) به‌عنوان پنجمین ماهواره برای توسعه منظومه ماهواره‌ای لیانا سیگنت (Liana SIGINT) این کشور در مدار زمین قرار گرفت؛ منظومه‌ای که اولین ماهواره آن در سال ۲۰۱۴ به مدار تزریق شد. 

برنامه لیانا در سال ۱۹۹۰ توسط شوروی سابق و به‌منظور توسعه یک منظومه ماهواره‌ای برای جایگزینی ماهواره‌های قدیمی شناسایی این کشور راه‌اندازی شد. از منظومه لوتوس برای نظارت الکترونیکی و رهگیری سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌شود. ماهواره‌های لوتوس را شرکت روسی کا‌بی آرسنال (KB Arsenal) که زیرمجموعه آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) محسوب می‌شود، ساخته است. ماهواره‌های این منظومه از باس ماهواره‌ای یانتار (Yantar) بهره می‌برند و اپراتور آن‌ها فدراسیون نیروهای مسلح روسیه (Armed Forces of the Russian Federation) است.

نمای ماهواره لوتوس-اس۱

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز می‌باشد که مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه آن را ساخته‌اند. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۱۳ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، russianspaceweb ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16376
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها