کشف یک اَبَرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه ‌شیری

دانشمندان طی پژوهشی موفق به کشف یک اَبَرزمین سنگی با دمای بالا شده‌اند که در حال چرخش در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری است. این ابرزمین یا سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) ۵۰ درصد از زمین بزرگ‌تر بوده و ۳ برابر سیاره ما جرم دارد.

استفان کین (Stephen Kane)، اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید (University of California, Riverside)، درباره این سامانه سیاره‌ای با نام TOI-561b می‌گوید: «سیاره مذکور در مدت ۱۲ ساعت دور ستاره خود گردش می‌کند. در واقع هر روزی که در زمین سپری می‌کنیم، این سیاره دو بار اطراف ستاره خود می‌چرخد.»

نزدیکی بیش از اندازه به ستاره باعث دمای بسیار بالای این سیاره شده، به‌گونه‌ای که دمای آن به بیش از ‍۱۷۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. درحالی‌که جرم سیاره یادشده سه برابر زمین است، تراکم آن تفاوتی با سیاره ما ندارد. کین می‌افزاید: «این یک موضوع تعجب‌برانگیز است، چرا که شما انتظار دارید تراکم آن بالاتر باشد، اما با این تصور که با یک سیاره قدیمی روبه‌رو هستیم مطابقت دارد.»

طبق گفته پژوهشگران، TOI-561b احتمالاً نزدیک به ۱۰ میلیارد سال پیش شکل گرفته، زیرا هرچه یک سیاره پیرتر شود، تراکم کمتری از حالت عادی دارد و دلیل این امر عدم حضور برخی عناصر سنگین در هنگام شکل‌گیری آن است.

ستاره‌ای که این سیاره سنگی دور آن می‌چرخد، بخشی از گروه ستاره‌های نادر به‌نام «دیسک ضخیم کهکشانی» است. این ستاره‌ها از نظر شیمیایی متفاوت هستند و در آن‌ها عناصر سنگین کمتری مانند منیزیم و آهن که معمولاً با شکل‌گیری سیاره‌ها در ارتباط می‌باشند، به چشم می‌خورد. به‌نظر می‌رسد سیاره‌های سنگی زیادی در کهکشان راه شیری وجود دارند، سیاره‌هایی که شبیه به زمین بوده و شاید روزی در آن‌ها زندگی جریان داشته است.