زندگی در فضا ژن‌ها را تغییر می‌دهد

دانشمندان با مطالعه روی گروهی از کرم‌ها موسوم به کانورهبید الگنس (Caenorhabditis elegans) که به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال شده بودند، متوجه شدند جاذبه کم فضا تغییراتی در تقریباً هزار ژن این موجودات ایجاد کرده است. محققان دانشگاه اکستر (University of Exeter) انگلیس در این مطالعه طی همکاری با پژوهشگران ناسا متوجه شدند قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ریزگرانش می‌تواند سلول‌ها را در سطح ژنتیکی تحت تأثیر قرار دهد. ریزگرانش یا میکروگرانش به شرایطی گفته می‌شود که همانند بی‌وزنی و گرانش صفر است؛ با این تفاوت که نیروی گرانش دقیقاً صفر نیست و مقدار کمی دارد.

اگرچه بیشتر این تغییرات ژنتیکی شناسایی‌شده نسبتاً اندک بودند، تعداد کمی تغییرات ژنتیکی قابل‌توجه نیز در میان یاخته‌های عصبی یا نورون‌های این کرم‌ها مشاهده شد. این مطالعه می‌تواند به محققان در شناسایی ریشه‌های ژنتیکی اثرات فیزیولوژیکی سفر به فضا کمک کند. محققان در مطالعه مذکور با بررسی سطوح هر ژن در ژنوم (génome) این کرم‌ها، الگوی مشخصی از تغییر ژنتیکی را شناسایی کردند. این تغییرات می‌تواند به توضیح علت اینکه چرا بدن واکنش بدی به سفر فضایی نشان می‌دهد، کمک کند. نتایج این مطالعه همچنین می‌تواند برخی اهداف درمانی را در خصوص کاهش اثرات ریزگرانش بر سلامتی در اختیار دانشمندان قرار دهد. اثرات ریزگرانش بر سلامتی انسان‌ها در حال حاضر مانع بزرگی برای اکتشاف در اعماق فضا محسوب می‌شود.

پیش‌ازاین چند مطالعه نشان‌ داده بودند ریزگرانش می‌تواند حجم و شکل بخش‌های مختلفی از مغز را تغییر دهد. مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که قرارگرفتن در چنین شرایطی می‌تواند بر عضلات، سلول‌های قلبی و روده‌ها تأثیر بگذارد.

منبع ایرنا