آژانس فضایی اروپا برای بررسی سیاره‌های فراخورشیدی تلسکوپ جدیدی توسعه می‌دهد

0 178

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد تلسکوپی را با هدف بررسی سیاره‌های فراخورشیدی در سال ۲۰۲۹ روانه مدار زمین کند. این تلسکوپ موسوم به آریل (ARIEL) با هدف بررسی جو سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) در حال طراحی می‌باشد تا به این سؤال پاسخ دهد که جو این سیاره‌ها از چه ساخته شده، چگونه شکل‌گرفته و تکامل پیدا می‌کند. انتظار می‌رود آریل طول موج‌های مرئی و مادون‌قرمز حدود هزار سیاره فراخورشیدی را بررسی کند.

بزرگ‌ترین چالش در ساخت این تلسکوپ، توسعه یک آینه ۳.۶ فوتی می‌باشد که از آلومینیوم ساخته و سپس با نقره پوشیده خواهد شد. این آینه می‌تواند در دمای منفی ۲۳۰ درجه سلسیوس نیز کار کند. ریچل دراموند (Rachel Drummond)، مدیر پروژه آریل، می‌گوید: «این نخستین ‌بار است که چنین تلسکوپ بزرگی از آلومینیوم ساخته می‌شود. دلیل انتخاب آلومینیوم این است که با سرد شدن آن، تمام فلز به‌صورت یکپارچه جمع شده و این یکپارچگی موجب می‌شود هم‌خطی آینه نیز حفظ شود.»

این پروژه تنها تلاش آژانس فضایی اروپا برای مأموریت ساخت تلسکوپ با هدف بررسی سیاره‌های فراخورشیدی نیست. این آژانس سال گذشته نیز تلسکوپ فضایی موسوم به کیاپس (Cheops) را به فضا پرتاب کرد که برای بررسی چنین سیاره‌هایی ساخته شده بود.

منبع خبررگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16034
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها