ماهواره جاسوسی آمریکا پس از تأخیرهای مکرر سرانجام به فضا پرتاب شد

0 299

آمریکا یک ماهواره جاسوسی را پس از بارها تأخیر در انجام عملیات سرانجام به فضا پرتاب کرد. طی این مأموریت ماهواره NROL 101 برای دفتر شناسایی ملی ایالات متحده (National Reconnaissance Office به اختصار NRO) توسط ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) در مدار ژئو قرار گرفت. عملیات مذکور روز جمعه ۱۳نوامبر (۲۳آبان) ساعت ۲۲:۳۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا صورت گرفت. این مأموریت ابتدا قرار بود ۳نوامبر (۱۳آبان) انجام شود که از آن روز تاکنون به‌علت مشکلات فنی و همچنین شرایط نامساعد آب و هوایی برای چندین بار به‌تأخیر افتاد. از جزئیات این ماهواره هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. 

NRO که ناوگان ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده را مدیریت می‌کند، کار طراحی و ساخت NROL 101 را برعهده داشته است. این ماهواره ۲۹اُمین مأموریت NRO محسوب می‌شود که ۱۷ مورد آن توسط ماهواره‌بر اطلس ۵ انجام شده و ۱۲ مأموریت دیگر با استفاده از ماهواره‌بر دلتا ۴ (Delta IV) صورت پذیرفته است. هر دوی این ماهواره‌برها متعلق به شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance به‌اختصار ULA) می‌باشند. ULA قرار است در سال جاری میلادی ماهواره دیگری را نیز برای NRO به‌ فضا ارسال کند؛ مأموریتی که قرار بود در ماه اوت انجام شود، اما به‌دلیل بروز مشکلاتی در سکوی پرتاب برای مدتی نامعلوم به‌تأخیر افتاده است. 

اطلس ۵ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر یک بار مصرف دو مرحله‌ای است. این پرتابگر سوخت مایع با احتساب این مأموریت تاکنون ۸۶ بار به فضا پرتاب شده و فقط یک عملیات ناموفق در کارنامه خود دارد. اطلس ۵ که اولین مأموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده، دارای طول کلی ۵۸.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۳.۸۱ و ۳.۰۵ متر می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۵۹۰ تُن قادر به حمل حداکثر ۲۰ تُن محموله به مدار لئو است.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16030
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها