آمریکا به‌دنبال استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود پیش‌بینی آب و هوا

0 268

اداره ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic & Atmospheric Administration به‌اختصار NOAA) ایالات متحده توافقی را با شرکت گوگل به‌انجام رسانده تا طی آن بتواند روش‌های جدید هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را برای پایش‌های ماهواره‌ای آزمایش کند. موفقیت در توسعه چنین روش‌هایی می‌تواند پیشرفت مهمی را برای NOAA در بهره‌گیری از حجم عظیم داده‌های متنوع به‌منظور بهبود پیش‌بینی‌های آب و هوایی این سازمان از جمله برای حوادثی چون طوفان‌ها و گردبادها حاصل کند. 

بر اساس این توافقنامه سه ساله موسوم به OTA (سرواژه Other Transaction Authority) اداره ملی اقیانوسی و جوی و گوگل پروژه‌های مشترکی را انجام می‌دهند تا در نهایت به افزایش قابلیت‌های ماهواره‌ای NOAA منجر شود؛ امری که موجب ارتقای توانایی‌های این سازمان در پایش‌های زیست‌محیطی، پیش‌بینی‌های آب و هوا، مطالعات اقلیمی و همچنین ابداع فناوری‌های نوین مرتبط با تولید داده‌های ماهواره‌ای در این زمینه‌ها می‌شود.

NOAA و گوگل تحت قرارداد مذکور ابتدا سامانه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مقیاس کوچک برای حوزه‌هایی مشخص مانند پیش‌بینی هوا را توسعه می‌دهند. اگر این امر موفقیت‌آمیز باشد، نمونه‌های اولیه را در مقیاس وسیع و برای بهره‌برداری‌های عملیاتی تولید خواهند کرد. ارزش این قرارداد ۱۰ میلیون دلار اعلام شده و هزینه‌ها به‌طور مشترک میان NOAA و گوگل تقسیم می‌شود. اداره ملی اقیانوسی و جوی در حال حاضر با بهره‌گیری از ماهواره‌های خود در مدار، داده‌های مورد نیازش را تهیه می‌کند؛ اطلاعاتی که در آینده و با افزایش تعداد ماهواره‌های این سازمان افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16020
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها